LTPastebėta, kad per pastarąjį dešimtmetį keičiasi požiūris į neįgalų žmogų bei negalią. Orientaciją į neįgaliųjų elementarių poreikių tenkinimą, fizinę šių asmenų sveikatą, medicininę reabilitaciją pakeitė dėmesys profesinio rengimo, profesinio orientavimo problemoms švietimo srityje. Daug darbingo amžiaus sutrikusios regos žmonių neturi darbo, o tų, kurie turi darbą, kvalifikacija dažnai pranoksta jų einamas pareigas. Kai kurių ekspertų nuomone, tokia situacija susidarė dėl netinkamų mokymo programų mokyklose. Net išsilavinę sutrikusios regos suaugusieji nurodo, kad jiems nebuvo užtikrintas tinkamas profesinis orientavimas. Straipsnyje nagrinėjami sutrikusios regos moksleivių profesiniai ketinimai, siekiama ištirti, kokiais motyvais šie moksleiviai vadovaujasi rinkdamiesi profesiją. Taip pat siekiama nustatyti sutrikusios regos ir regos sutrikimų neturinčių moksleivių gyvenimo tikslus, profesinius ketinimus ir ateities planus, jei nepavyktų įgyvendinti profesinių ketinimų. Tyrime dalyvavo VI-X klasių moksleiviai: 40 turinčių regos sutrikimų ir 40 vaikų kontrolinė grupė. Tyrimu nustatyta, kad visi tiriamos grupės moksleiviai buvo apsisprendę dėl profesijos pasirinkimo. Daugiau nei pusės sutrikusios regos moksleivių ketinimai neatitinka jų galimybių. Išvadose nurodomi pagrindiniai ir mažiau reikšmingi respondentų profesijos pasirinkimo motyvai. Nustatyta, kad sutrikusios regos moksleiviai domisi, bet netiksliai įvardija, kokias profesijas įgijus galima įsidarbinti LASS sistemoje. Jie turi nepakankamai informacijos apie profesijas ir tai apsunkina tolesnę jų ateities perspektyvą renkantis profesiją.Reikšminiai žodžiai: Profesiniai ketinimai; Sutrikusios regos moksleiviai; Professional purpose; Visually impaired students.
EN[...] The goal of the work is to investigate the professional purposes of blind and visually handicapped students learning in 6-10 forms. [...] The analysis shows that the stereotypes about visually impaired persons' inferiority, through ignorance of their possibilities they have problems looking for a job. Analyzing literature about visually impaired persons' professional orientation it can be maintained that the state changes its politics with respect to disabled persons. A great part of visually impaired students have a positive learning motivation. They often follow practical future motives. Students without visual impairments have a prestige motive which is very important. The results of the research discover that all (100%) of investigative are decided what profession they want to choose and where to work. More detailed analysis shows that not all professional purposes of visually impaired students are adequate to their possibilities. The main group's respondents mention professions as a masseur, a social worker, a professional vocalist as well as abilities to study psychology, management, history, economics, law, Lithuanian and literature, political science what are offered to visually impaired students. The results discover that visually impaired students interest in but don't name correctly what professions acquired they could realize themselves in Association of blind and visually handicapped (LASS). The hypothesis that visually impaired students have no enough information about professions and it burdens student's further perspective choosing of profession is confirmed. [From the publication]