LTStraipsnyje pagrindžiama psichologinių charakteristikų svarba ugdymo(-si) procese, pateikiama lyderystės teorijos interpretacija pedagoginės veiklos kontekste. Remiantis lyderystės teorija, laikomasi prielaidos, kad kiekvienas mokinys turi savo teoriją apie tai, koks turi būti mokytojas, o esant idealiam ir realiam atitikimui, mokinys yra labiausiai motyvuotas siekti geriausių rezultatų. Atlikto empirinio tyrimo tikslas - nustatyti dažnai su mokytojais konfliktuojančių mokinių lūkesčius mokytojo elgesio atžvilgiu. Tyrime dalyvavo 60 mokinių, besimokančių vienoje Kauno vidurinėje mokykloje 6-8 klasėse, kuriose, mokytojų ir administracijos manymu, yra sunkiausia dirbti. Mokiniai užpildė klausimyną apie mokytojo elgesio stilių. Nustatyta, kad mokiniams, susiduriantiems su mokymosi sunkumais, svarbiausias motyvuojantis darbui yra mokytojo elgesys: gebėjimas kurti darbinę atmosferą klasėje, motyvuoti mokinius iškeliant prasmingus tikslus bei demonstruoti elgesio kryptingumą, tikslingumą. Skirtingų mokinių nuomonių ir poreikių gerbimas, tikslus gebėjimų ir potencialo vertinimas, tikslų konkretumas ir reikalavimų aiškumas mokytojo ir mokinių sąveikai teikia konstruktyvumo. Mokytojo elgesys, kai visą atsakomybę už mokymosi nesėkmes jis perduoda mokiniui, yra mažiausiai pageidaujamas. Tokio pobūdžio mokytojo elgesys susijęs su mokinio suvokiamu nepasitikėjimu, nuvertinimu. Mokytojas nebelaikomas autoritetu, jo vaidmuo klasėje imamas kvestionuoti.Reikšminiai žodžiai: Lyderystė; Elgesio stiliai; Idealaus mokytojo vaizdinys; Leadership; Behavior style; Image of perfect teacher.
ENGoal of the article – to justify importance of psychological characteristics of students-teacher relationship while the process of schooling. Target characteristics – interactions, behavior style and expectations, that students and teachers hold for each other. By adapting and interpreting concepts of transformational and implicit leadership theories in the context of low-achieving student teaching, obtained data show critical importance of teacher behavior style to the quality of schooling. Introduced research method can be used as a practical tool in pursuance of low achieving student’s attitudes toward activities during the lessons with respect to the dignity of both students and teachers. The data obtained verify theoretical assumptions and gives meaningful insights into the process of schooling. Inspirational motivation is the most acceptable way of teacher’s behavior. It encompasses both teacher’s self-assurance and placing reliance into students learning potential. It is power to show meaning in everyday learning process. Individual consideration is alto very important in teacher-student interactions. It is displayed by accurate assessment of learning potential and results shown. Teacher’s strive to transfer responsibility to the student by denying duty to control situation during the class is ranked as an act of slight. Such behavior is disinclined by the low achieving students. [From the publication]