LTUgdytojai, žinodami vaikų socialines nuostatas, gali organizuoti kryptingą profesinį orientavimą, ieškoti jaunosios kartos poreikius tenkinančių aplinkos ir vidaus veiksnių, padėti pasirinkti tinkamiausią darbo veiklos sritį. Pristatomo tyrimo objektas - pagrindinės mokyklos mokinių būsimos darbo veiklos projektavimas. Tyrimo tikslas - atskleisti jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikų ir vyresniųjų pagrindinės mokyklos mokinių profesinius idealus ir jų motyvaciją. Tyrimo metodas - anketinė nuomonių apklausa (2000-2001 m.) apie būsimos pageidaujamos darbo veiklos sritis tapus suaugusiais duomenys. Straipsnio išvadose teigiama, kad ketverių-šešerių metų amžiaus skirtumas keičia ugdytinių vertybines orientacijas. Populiariausiomis išlieka aptarnavimo (paslaugų), meno, teisės ir pedagogikos sričių profesijos. Mažai mokinių rinktųsi mokslo darbuotojo, vadybininko, materialinių gėrybių gamintojo specialybes. Mergaitės labiau norėtų dirbti aptarnavimo, mažiau ugdymo, medicinos, meno srityse. Berniukai labiau domisi aptarnavimo, gamybos, vadovavimo, pedagogikos sritimis, gerokai kritęs teisės ir profesionalaus sporto reitingas. Apie 8 proc. jaunuolių negali jvardyti savo būsimos veiklos perspektyvos, beveik pusė mokinių pasirinkimą grindžia ne konkrečiomis priežastimis, bet potraukiu. Kas antras vaikinas ir du trečdaliai ketvirtokų berniukų nesirengia siekti aukštojo išsilavinimo. Visa tai rodo, kad savaiminiai mokinių vertybinių orientacijų pokyčiai nėra efektyvūs.Reikšminiai žodžiai: Pagrindinė mokykla; Auklėtiniai; Profesiniai tikslai; Secondary school; Proffessional ideals; Pupils; Mokinių profesiniai idealai.; Professional ideals of pupils.
EN1378 pupils of the fourth classes and 636 pupils of the eighth - tenth classes have participated in the questionnaire. The fields of the services, art activities, law and pedagogics have rated highest. The professions of a scientist, manager, worker were unpopular. The basic differences in priorities regarding age and sex of the respondents have been established. The girls prefer specialities of higher education. The initial stage of motivation process - the attachment is dominating. The younger respondents underline more the wish to help people, the elder ones - achievements in personal welfare. 7,9 % of teenagers still have not decided about their future working activities. The systematic work on professional orientation of pupils is necessary. [From the publication]