LTProfesinio orientavimo sąvokos ir jo edukacinės prasmės vertinimas Lietuvoje per pastaruosius 10 metų labai sparčiai kito. Labai prieštaringai buvo vertinami pirmojo nepriklausomybės laikotarpio šios srities laimėjimai. Dabartiniai profesinio orientavimo tyrinėtojai dažnai nėra pakankamai susipažinę su profesinio orientavimo istorija ir dabartinės teorijos kūrimo prielaidų ištakomis, todėl šio straipsnio tikslas ir yra panagrinėti sukauptą istorinę profesinio orientavimo teorijos bei metodikos tyrimų patirtį Lietuvoje 1919-1938 metais. Daug vietos skiriama profesinio orientavimo tyrimo ištakoms Lietuvoje aptarti ir atliktų tyrimų reikšmingumui įvertinti. Apibrėžtos sąvokos: pašaukimas,profesinė orientacija, profesinis orientavimas. Profesinės orientacijos tyrimų raida Nepriklausomoje Lietuvoje parodė, kad profesinio orientavimo ištakos siekia XIX a. pabaigą - XX a. pradžią, kai Lietuvos publicistai, švietėjai (V. Kudirka, J. Šliūpas, J. AdomaitisŠernas ir kt.) analizavo švietimo bei suaugusiųjų švietimo ir jų profesijos pasirinkimo klausimus. Įvertinant profesinio orientavimo laimėjimus Lietuvos Respublikoje 1919-1938 metais dabartinės profesinio orientavimo teorijos požiūriu, galima padaryti išvadą, kad pagrindinės jų idėjos neprarado aktualumo ir dabar. Tai tampa ypač aktualu įvedant profiliavimą į Lietuvos mokyklas, kai jaunuoliams būtina pakankamai anksti apsispręsti, kuo jie norėtų būti, ir tuo tikslu sugebėti įvertinti savo tinkamumą ir motyvuotumą pasirinkti vieną ar kitą profilį, savo mokymąsi siejant su būsima profesija.Reikšminiai žodžiai: Profesinis orientavimas; Pašaukimas; Profesinė; Orientacija; Vocational guidance; Vocation; Vocational orientation.
ENThe article deals with the problem of understanding of the terms: "vocation" "vocational guidance" "vocational orientation", which meaning was changing during the time and according to the theories of different researchers in this field. The aim of the article is to analyse the research and understanding of "vocational orientation" in Republic of Lithuania from 1919 till 1938 years and to evaluate the results and impact of these researches in nowadays understanding of vocational guidance. The results of the article show, that presumptions of appearance of the theory and research on vocational guidance in Lithuania were made in the end of XIX century and beginning of XX century, when Lithuanian publicists and enlightens analysed the questions of Adult Education and the conditions, influenced their choosing of vocation. The activity of Lithuanian research in the time of Independence of Lithuania (from 1919 till 1938 year) was very high and a lot of their ideas (necessity to evaluate labour market needs, to predict it in the process of vocational guidance of youth, to help pupils to know more about the psychological and psycho physiological requirements of the vocations, e t c ) are very useful even today, when Educational Reform in Lithuania is going on. The recommendations for nowadays teachers and researchers of vocational guidance is included in the article. [From the publication]