Treniruojamo ir probleminio pobūdžio fizikos užduočių statistiniai parametrai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Treniruojamo ir probleminio pobūdžio fizikos užduočių statistiniai parametrai
Alternative Title:
Statistical evaluation of training and problem-based physics tasks
In the Journal:
Pedagogika [Pedagogy]. 2007, 85, p. 86-92
Summary / Abstract:

LTŠiame straipsnyje statistiniu požiūriu nagrinėjamos fizikos užduotys. Jame siekiama skirtingų didaktinių tikslų (treniruojamojo ir probleminio) fizikos užduotis įvertini pagal statistinius kriterijus - užduoties sunkumo koeficientą ir skiriamąją gebą. Šiam tikslui pasiekti naudotos 2000-2005 m. fizikos valstybinių egzaminų statistinės analizės. Jų pagrindu atlikta antrinė statistinių duomenų analizė. Tam visos valstybiniame egzamine naudotos užduotys buvo suskirstytos į treniruojamojo ir probleminio pobūdžio užduotis. Nagrinėjant jų statistinius parametrus, nustatyti dėsningumai, statistiškai įvertinantys skirtingų didaktinių tikslų fizikos užduotis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Treniruojamojo pobūdžio užduotys; Probleminio pobūdžio užduotys; Drills; Tasks of problem solving format.

ENThis article analyses physics tasks in didactic aspects. It deals with evaluating the tasks of different didactic using statistical parameters: objectives complexity index and resolution parameters of task. In order to achieve the mentioned goal there were used statistical analyses of national A - level exams for years 2000-2005. On the grounds of that there was carried out the secondary analyse of statistical data. All exam tasks were grouped into drills and tasks of problem solving format. Having analysed the statistical parameters of such tasks, regularities statistically evaluating the tasks of different didactic objectives were established. Assessment of the final examination physics tasks at national level carried out depending on their statistical parameters revealed that both types of the tasks had the index of a very demanding task. Annually, the problem-based tasks used to fall into the group of the fairly easy tasks. A deviation of relative frequency of the training and problem-based tasks has never been statistically confirmed in any of the groups of complexity of the physics tasks. Assessment of the training and problem-based tasks according to the task resolution disclosed that more problem-based (knowledge application) than training tasks (knowledge and comprehension) were included into the groups of a high and very high resolution. Deviation has been statistically approved. [From the publication]

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
The Preconditions of ecological education of school tasks on physics / Palmira Pečiuliauskienė, Alfonsas Rimeika. Journal of Baltic science education. 2003, no. 1, p. 12-20.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/17269
Updated:
2020-12-04 21:26:24
Metrics:
Views: 27
Export: