LTPastaruoju metu universitetuose ir kolegijose dėl subjektyvių ir objektyvių priežasčių pastebimas didesnis studentų išstojimo (nubyrėjimo) procesas, kuris asmeniniu ir valstybiniu požiūriu yra nepageidautinas, nuostolingas ir skausmingas. Studentų iškritimas aukštosiose mokyklose tampa viena iš aktualių nūdienos problemų, tačiau ji mažai tyrinėjama, studentų nubyrėjimo priežastys išlieka neaiškios. Nustačius studentų iškritimo priežastis būtų galima vykdyti ir plėtoti prevencinį darbą šioje srityje, konstruktyviai įveikti profesinės karjeros kliūtis, pasiūlant veiksmingas strategijas joms nugalėti. Straipsnyje pristatomo tyrimo tikslas - nustatyti, kiek aukštųjų universitetinių ir neuniversitetinių mokyklų studentų išstojimą lemia sveikatos būklė ir asmenybės ypatybės. Tyrime dalyvavo 504 kolegijos studentai, 649 universitetų studentai, 100 dėstytojų, ir 90 studentų, palikusių universitetus ar kolegijas. Atlikta gautų duomenų analizė atskleidė, kad studijų sėkmingumui esminę įtaką daro studentų studijuojamų programų pasirinkimo eiliškumas stojimo metu. Studijų programų rinkimosi skaičius susijęs su studentų atsakomybe. Studentų nuomone, pagrindinės išstojimo iš aukštosios mokyklos priežastys, susijusios su asmenybės ir sveikatos ypatumais, yra fizinės ir psichinės sveikatos būklės pablogėjimas. Siekiant sumažinti studentų psichinės sveikatos blogėjimą, būtina individualizuoti darbą su studentais, plėsti išlyginamuosius kursus, aukštosiose mokyklose siūlyti pastovias pedagogines ir psichologines konsultacijas, kurti įvairias savipagalbos grupes, plėsti ir gilinti mokėjimo mokytis kompetenciją, integruojant įvairias veiklas.
ENThe article provides the numbers of students who terminate their studies at university and non-university institutions due to health problems and personal qualities. The results of the research, conducted in 2005, reveal that student wastage by study fields and courses are related to peculiarities of their health and personality. [...] The results of qualitative and quantitative research revealed the following reasons for termination of studies at higher education institution: success of studies is based on the priority of study programme selection. The number of selection of study programmes may be associated with students' responsibility. [...] According to the students in the research, the main causes for leaving higher education institution are related to peculiarities of their personality and health: first year students feel lack of self-confidence, whereas second year students point out their health condition as a factor impeding continuation of their studies. The lecturers state that students terminate their studies because they lack responsibility, whereas, in their opinion, health condition, as a reason for leaving higher education institutions, prevails among master programme students. In order to reduce the extent of students' mental health deterioration, it is important to individualize work with students, expand availability of equalising courses, provide students from higher education institutions with pedagogical and psychological consultations and establish various self-assistance groups 'Students to students', etc. It is important to develop and expand competence of learning to learn through integration of various activities. [From the publication]