LTStraipsnyje analizuojama priešmokyklinio amžiaus vaikų dermės pajautimo (vieno iš pagrindinių muzikinių gebėjimų) lavinimo problema. Siekiant išsikeltų tikslų, atlikta mokslines-metodinės literatūros analizė, apibendrinimas; testas tiriamųjų vaikų dermės pajautimo lygiui nustatyti; ugdomasis eksperimentas; kokybinė analizė. Tyrimas atliktas Vilniaus chorinio dainavimo mokyklos "Liepaitės" priešmokyklinėse klasėse 1996-2001 metais. Straipsnyje pateikiami 1998/1999 mokslo metais atlikto tyrimo rezultatai. Eksperimente dalyvavo 58 ketverių-šešerių metų priešmokyklinių klasių vaikai. Mokslo metų pradžioje buvo atliktas konstatuojamasis tyrimas, kurio metu nustatytas kiekvieno tiriamojo vaiko dermės pajautimo lygis, išryškinti šio gebėjimo ypatumai. Dermės pajautimas buvo suvokiamas kaip gebėjimas, pasireiškiantis tuo, kad vieni melodijos garsai jaučiami kaip pastovūs, sukuriantys pabaigos įspūdį, o kiti -kaip nepastovūs, jais pabaigus melodiją, jaučiamas noras pereiti į kitą garsą. Į dermės sampratą taip pat įeina ir estetinė prasmė. Šiame darbe dermės pajautimas ribojamas mažoro-minoro dermine sistema. Tyrimo rezultatai parodė, kad daugumos 4-6 m. vaikų dermės pajautimas yra vidutinis ir žemas. Išryškėjo tam tikri 4-6 m. metų vaikų dermės pajautimui būdingi ypatumai. Nustatyta, kad vaikų dermės pajautimui turi įtakos įgimti muzikiniai gabumai, šiam amžiui būdingi fiziologiniai balso aparato ypatumai bei muzikinio ugdymo sąlygos. Apibendrinant tyrimo rezultatus konstatuota, kad priešmokyklinių muzikos mokyklų klasių vaikų gebėjimas pajausti dermę sėkmingai plėtojasi ugdyti taikant muzikinių gebėjimų kompleksinio ugdymo modelį, mokomąją medžiagą grindžiant lietuvių liaudies muzika.
ENThe engagement of a child into meaningful musical activity in pre-school age is important in taking over and developing national culture. In the early age, when a child learns to master primary vocabulary of intonation, it is important not only to properly select and systematize musical intonations, which helps a child to feel the mode sooner and easier, but while developing a child's musicality and enriching his personality, the artistic emotional meaning of those intonations is very important too. Therefore the intonations of folk songs are most suitable for development of musical language in the primary level. The goal of this article is to analyze the efficiency of the use of Lithuanian folk songs intonations developing pre-school age children's feeling of mode. The results of the research indicated that in most of the children feeling of mode is of low and average level. Summarizing the results of the research it was concluded that the ability of pre-school age children to feel the mode successfully develops when applying the children's musical abilities complex development model and when educational material is based on the intonations of Lithuanian folk songs. [From the publication]