LTŠiuolaikinis mokytojo vadybinis kompetentingumas ir nuolatinis jo tobulinimas yra pagrindinis veiksnys, lemiantis mokytojo profesinį tobulėjimą ir kokybišką veiklą. Būsimųjų mokytojų siekiamas vadybinis kompetentingumas ugdomas ir tobulinamas ne tik pedagoginių studijų metu, bet ir atliekant pedagoginę praktiką. Šiame straipsnyje siekiama išsiaiškinti būsimųjų mokytojų vadybinio kompetentingumo formavimąsi pedagoginės praktikos metu. 248 studentai, būsimieji pedagogai, dalyvavo anketinėje apklausoje, 58 studentai - asmens patirties tyrime. Rezultatų analizė atskleidė, kad organizavimo kompetenciją studentai vertina kaip vieną iš svarbiausių vadybinio kompetentingumo komponentų, tačiau savo organizavimo kompetenciją vertina žemiausiai. Po įskaitinių pamokų vedimo etapo nustatyta, kad siekiamos studentų pedagoginės kompetencijos patobulėjo. Palankiausiai studentai vertino vadovavimo projektams, vadovavimo ir papildomojo ugdymo organizavimo kompetencijas. Tyrimo rezultatų analizė leidžia teigti, kad tobulinant vieną komponentą, tobulėja visas būsimųjų mokytojų vadybinis kompetentingumas. Rekomenduotina pedagogų rengimą organizuoti taip, kad taikomi metodai laiduotų studentų vadybinio kompetentingumo ugdymą.
ENPolitical, economic, organizational changes, technological development, and globalization are the main features of modern society that determine innovation in different spheres. Along with these changes, educational system also changes. Nowadays rapid change challenges teacher trainers and their management competence. Teacher's management competence and its permanent improvement are the main factors, which influence teacher's professional improvement and qualitative activities. The aim of the article is to analyze the formation of students' management competence during the pedagogical practice. The methods of research are: 1) analysis of scientific literature, 2) questionnaire, 3) experience research, 4) analysis of statistic data. The questionnaires were aimed to uncover the attitudes of future teachers towards the management competence. Experience research was aimed to disclose students' point of view towards the formation of pedagogical competence during the practice. 306 students - future teachers - participated in the research (the students of Vilnius Pedagogical University). The results of the research have shown that organizational competency is evaluated by the students as one the most important components of management competence. However, they evaluate their organizational competency as one of the lowest. In the beginning of the pedagogical practice and after giving the practice classes the students gave the best evaluation to their command competency.After giving the valid lessons it was noted that students' competencies had improved. Students gave the best evaluation to the competencies of leadership of the projects, command, and organization of non-formal education. Components of future teacher's management competence correlate during different stages of the pedagogical practice therefore it can be stated that improvement of one component influences improvement of the whole management competence. It is recommended to organize teacher training using the methods that ensure development of students' management competency. [From the publication]