Mokyklos profilis ir gnostinis paauglių dvasinių santykių aspektas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Mokyklos profilis ir gnostinis paauglių dvasinių santykių aspektas
Alternative Title:
Gnostic aspect of spiritual relations of the elder teenagers at various types of school
In the Journal:
Acta paedagogica Vilnensia. 2002, t. 9, p. 209-216
Summary / Abstract:

LTPažintinės, arba gnostinės, vertybės sudaro svarbiausią ir akivaizdžiausią institucinio ugdymo turinio dalį. Gnostinės vertybės atveria duris į dvasinių santykių plėtrą ne tik pažintine plotme, bet yra susijusios ir su moraliniais bei estetiniais saitais su tikrove, padeda įveikti jausmų spontaniškumą. Santykis su gnostinėmis vertybėmis priklauso nuo daugelio veiksnių. Remiantis žmogaus galimybių samprata, kuriamos įvairios teorijos, kaip šį santykį būtų galima optimizuoti. Lietuvoje tai daroma diegiant ugdymo technologijas, grindžiamas informacinės technikos priemonėmis, ir įvedant profilinį mokymą. Pastarojo galimas poveikis yra šio tyrimo pagrindas. Tyrimu siekta nustatyti gnostinių vertybių internalizacijos ypatumus įvairaus profilio mokyklose. Kelti uždaviniai išsiaiškinti paauglių požiūrį į gnostines vertybes, pažintinių išgyvenimų sklaidą bei savo pažintinės veiklos vertinimą. Taikyta Rokeacho vertybinių orientacijų ir Dodonovo emocinių išgyvenimų testai, nebaigtų sakinių metodas, vertybių aprašai ir anketa. Ištirti 1174 septintų, aštuntų ir devintų klasių paaugliai, besimokantys įvairaus profilio mokyklose. Nustatyta, kad profilinis mokymas gnostinių vertybių internalizacijai daro pozityvią įtaką. Neprofilinių mokyklų (bendrojo lavinimo, jaunimo) ar dar tik pradėtų profiliuoti (humanitarinio) paaugliai gnostines vertybes visais lygiais vertina žemiau. Aukščiausiai gnostines vertybes vertina realinių, meno, iš dalies ir sporto mokyklų mokiniai. Profilinis mokymas daugiau lemia tik kai kurių gnostinių vertybių internalizaciją. Nurodoma, kad gnostinių vertybių internalizacija dar negali daryti esmingesnės įtakos visų profilių mokyklų paauglių dvasiniam tapsmui ir nurodomos galimos to priežastys.Reikšminiai žodžiai: Gnostinės vertybės; Internalizacija; Profilinis mokymas; Dvasinis tapsmas.

ENThe component of spiritual formation should be emphasised as if enables a person's transcendention on the basis of the truth. Attitudes of teenagers towards the Gnostic values depend on many factors. One of such factors is profiled upbringing. Data show that profiled upbringing positively influences internalisation of Gnostic values. The highest internalisation is at school in which profiled experience is of the greatest extent (Exact Sciences, Art, Sport (partially), and the lowest internalisation is at non-profiled schools (Comprehensive, Youth) or at schools which have just started being profilated (Humanities). The type of school determines internalisation of only some Gnostic values (Gymnasium - attitude towards becoming educated; wisdom X = 3.28; Catholic school and the school of Art - attitudes towards the searching for the sense X = 2.91; 2.84) Intellectuality is the most accepted characteristic by teenagers. There is no statistically meaningful difference evaluating learning as an origin of joy and meaningfulness of one's behaviour among schools. The weakest point of internalisation of the Gnostic values is an emotional evaluating component (X = 4,33 out of seven ranks). It is possible to state that internalisation of the Gnostic values of such a level cannot essentially determines spiritual formation of teenagers. [From the publication]

ISSN:
1392-5016; 1648-665X
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/17180
Updated:
2018-12-17 11:01:55
Metrics:
Views: 26
Export: