LTŠis straipsnis skirtas aptarti ir pagrįsti bendrojo lavinimo mokyklų IV-VIII klasių moksleivių sociopedagoginės raidos, t. y. tarpusavio santykių statuso klasėje, kūrimosi į grupes, veiklos, saugumo jausmo šeimoje ir klasėje, vertybinių interesų kaitos dinamiką bei jos santykį su sociokultūrinės aplinkos ir švietimo sistemos pokyčiais. Straipsnyje pateikiamų paauglių ugdymo svarbiausių veiksnių tyrimo duomenys leidžia pagrįstai teigti, kad paauglių sociopedagoginę raidą daugiausia nulemia visuomenėje vykstantys sociokultūriniai, politiniai, ekonominiai pokyčiai, atitinkamai veikiantys švietimo sistemos kaitą, kartu paauglių santykių, veiklos bei vertybinių orientacijų sąvoką. [Iš leidinio]
ENThe article aims at discussing and substantiating the dynamics of socio-pedagogical development of the 4th – 8th form pupils of comprehensive schools, i. e. the dynamics of their status and interrelations at school, joining groups, feeling of security in the family and at school and development of values and its relations with the changes in the socio-cultural environment and educational system. The data of the study of the most important factors of nurturing of adolescents, provided in the article, gives reasons to state that the socio-pedagogical development of adolescents is mostly determined by the socio-cultural, political and economic changes, going on in the society and correspondingly influencing the development of the educational system and the concept of interrelations between adolescents, their activities and values.