Lietuvos įvaizdis Oskaro Milašiaus publicistikoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Lietuvos įvaizdis Oskaro Milašiaus publicistikoje
Alternative Title:
L’image de Lituanie dans les essais d’Oscar Milosz
In the Journal:
Literatūra [Lit. (Vilnius. Online)] [Literature]. 2007, t. 49 (4), p. 28-33
Summary / Abstract:

LTOskaro Milašiaus kūryboje nemenką vietą užima kultūrinė ir politinė publicistika. Straipsnyje analizuojami 1918-1927 m. žurnaluose paskelbti straipsniai apie lietuvių liaudies meną, politiniai rašiniai, knygų pratarmės ir parodų katalogų įžangos. Siekiama nustatyti, kokį Lietuvos įvaizdį prancūziškoje aplinkoje ištisą dešimtmetį kūrė Milašius. Visus lietuvių dainoms ir tautodailei skirtus Milašiaus straipsnius sieja mintis, kad lietuviai daugiau negu kitos tautos išsaugojo pagoniškos dvasios liekanų, arijiškų vertybių. Lietuvių sieloje tebeliko ryškus, liaudies dainomis ir audinių raštais išsiliejantis prisiminimas apie pirmykštę gamtą ir nesugadintą, harmoningą pirmapradę būtį. Gana reikšminga, nors ir nedidelė Milašiaus publicistikos dalis yra skirta profesionaliajam menui. Tai yra Juozo Tysliavos, Maurice’o Prozoro, Jeanne’os-Yves Blanc knygų pratarmės ir Kazio Šimonio parodos Paryžiuje katalogo įžanga, kur Milašius toliau plėtoja pagrindinius teiginius apie sudedamąsias Lietuvos įvaizdžio dalis - kalbą, papročius, pagonišką ar arijišką dvasią. Milašiaus kuriamas Lietuvos įvaizdis yra daugiaprasmis. Akivaizdu, kad idealizuotas Lietuvos paveikslas primena romantizmo laikų "tautų pavasario" vaizdinius. XX a. pirmaisiais dešimtmečiais tai buvo nenauja, tiktai gerokai primiršta mintis. Kita vertus, rašytojo siūlomas protėvių šalies įvaizdis pasižymi originalumu, kurio svarbiausias dėmuo - Lietuvai skirtas mesianistinis pašaukimas. Milašius savo skaitytojams pateikė dar vieną - lietuviškąjį - mitą greta seniai egzistuojančių antikinio ir biblinio mitų.Reikšminiai žodžiai: Oskaras Milašius; Publicistika; Lietuvos įvaizdis; Santrauka prancūzų kalba.

ENCultural and political publicism takes a fair place in the creative work of Oskaras Milasius. The article analyzes the stories on Lithuanian folk art, political essays, book forewords and introductions to exhibition catalogs published in the magazines of years 1918-1927. The aim is to identify what image of Lithuania was created by Milasius in the French environment for a decade. All the stories by Milasius dedicated to Lithuanian folk songs and folk art share the idea that Lithuanians retained the relic of the pagan spirit and Aryan values more than the other nations. A strong memory slopping over in folk songs and drapery weaves about the primitive nature and unspoiled and harmonious primordial being still remains in Lithuanian soul. Quite significant, although small part of Milasius’ publicism is devoted to the professional art. These are forewords to the books by Juozas Tysliava, Maurice Prozoro, Jeanne-Yves Blanc and introduction to the catalog for the exhibition of Kazys Simonis in Paris, where Milasius continues the development of key prepositions on the components of the image of Lithuania - the language, customs, pagan or Aryan spirit. The image of Lithuania created by Milasius has many meanings. It is clear that the idealized picture of Lithuania recalls the images of "spring of nation" of romantic era. It was not a new idea in the first decades of the twentieth century, only well forgotten a little. On the other hand, the image of ancestral country proposed by the writer is characterized by originality, primarily built on the Mesiah like vocation, Milasius presented his readers another one - the Lithuanian myth in addition to long existing ancient and biblical myths.

ISSN:
0258-0802; 1648-1143
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/17038
Updated:
2018-12-17 12:02:51
Metrics:
Views: 36    Downloads: 5
Export: