LTMonografijoje pateikiama socializacijos kaip daugiamačio fenomeno samprata, apibrėžiamos šeimoje netektį patyrusių vaikų internalizuotos socialinės - dorovinės vertybės, sudarančios vertybių internalizacijos kaip socializacijos pamato turinį, išskiriami jų raiškos empiriniai požymiai, padedantys įvertinti šių vertybių internalizacijos lygmenis elgesio bei emociniu aspektais. Atskleisti vertybių internalizacijai turintys įtakos išoriniai ir vidiniai veiksniai, nagrinėjami vaikų, patyrusių skirtingą netektį šeimoje ir jos nepatyrusių, vertybių internalizacijos ypatumai lyties aspektu. Išskiriami svarbiausi šeimoje netektį patyrusių vaikų (7-11 m. amžiaus) socializacijos veiksniai (šeimoje patirta netektis, vaiko statusas klasėje, vaiko poreikio identifikuoti save raiška per jo požiūrį į šeimą ir joje patirtą netektį, į mokyklą, į savo padėtį klasėje ir į save), orientuojantys ugdytojus tokių vaikų socializacijos problemas mokykloje spręsti tinkamiau. Pristatomas tyrimas, kuriuo siekiama atskleisti šeimoje netektį patyrusių vaikų socializacijos ypatumus, ją lemiančius veiksnius ir pedagoginę pagalbą. Eksperimentu patikrintos ir įvertintos esminės pedagoginės pagalbos strategijos, kuriomis siekta padėti netektį šeimoje patyrusiems 11 m. vaikams įgyti palankų statusą klasėje, padėti jiems patenkinti savęs identifikavimo poreikį. Monografija skirta aukštųjų mokyklų socialinių mokslų srities (edukologijos, pedagoginės ir organizacinės psichologijos, socialinio darbo, vaiko teisių apsaugos specialybių) bakalauro, magistro ir doktorantūros studijų programų studentams bei ugdytojams.Reikšminiai žodžiai: Internalizacija; Mobilumas; Moralinės vertybės; Netektis; Netektį patyrusių vaikų socializacija; Santykiai; Socialinė padėtis; Socialinės vertybės; Socializacija; Urbanizacija; Vaikai; Vaikystė; Šeima; Bereavement; Childhood; Children; Family; Grieving childrens socialization; Internalization; Mobility; Moral values; Relations; Social status; Social values; Socialization; Urbanization.
ENThe monograph presents the concept of socialisation as a multidimensional phenomenon, defines internalised social-moral values of children who have experienced a loss in the family, which form the content of value internalisation as the base of socialisation, points out the empirical signs of their expression which help to evaluate the levels of internalisation of these values from the behavioural and emotional aspects. The paper reveals the external and internal factors that affect value internalisation, and explores the peculiarities of value internalisation of both children who have and have not experienced different losses in the family with regard to gender. The most important factors of socialisation (a loss in the family, the child’s status in the classroom, expression of the child’s need to identify himself through his attitude towards the family and the experienced loss, towards the school, towards his status in the classroom and towards himself) of children who have experienced a loss in the family (aged 7–11) are identified, which helps educators to more adequately deal with the socialisation problems of such children at school. The monograph presents a research which seeks to reveal the peculiarities of socialisation of children who have experienced a loss in the family, its factors and pedagogical assistance. The experiment verified and evaluated the main strategies of pedagogical assistance which sought to help 11-year-old children who had experienced a loss in the family to gain a favourable status in the classroom and satisfy their self-identification need. The monograph is targeted at bachelor, master or doctoral students of social sciences (education, pedagogical and organisational psychology, social work, child’s rights protection) and educators.