LTStraipsnyje iškeliama sutrikusio regėjimo paauglių socialinių įgūdžių ugdymo problema, kaip svarbi asmens socialinės integracijos į visuomenę sąlyga, analizuojama pedagogų gnostinių, komunikacinių ir organizacinių gebėjimų įtaka paauglių socialiniams įgūdžiams. Siekiant atskleisti sutrikusio regėjimo paauglių socialinių įgūdžių raiškos ypatumus ir jų ugdymo pedagogines prielaidas, atliktas tyrimas, kuriame naudoti kiekybiniai ir kokybiniai metodai: apklausa ir pedagogų stebėjimas pamokų metu bei nepamokinėje veikloje. Tyrime dalyvavo 30 pedagogų. Gautų rezultatų analizė atskleidė, kad egzistuoja statistiškai reikšmingi ryšiai tarp minėtų pedagogų gebėjimų ir paauglių intrapersonalinių, interpersonalinių bei veiklos ir bendradarbiavimo įgūdžių. Tai rodo, kad pedagogų gnostiniai, komunikaciniai ir organizaciniai gebėjimai yra svarbus socialinių įgūdžių ugdymo veiksnys. Kita vertus, pedagogų gebėjimų tyrimo duomenys parodė, kad pedagogų gnostiniai ir komunikaciniai gebėjimai yra aukštesnio lygmens nei organizaciniai. Tai rodo, kad dauguma pedagogų turi pakankamą edukacinę patirtį, taip pat domisi kitų pedagogų patirtimi ir ją kūrybiškai taiko savo darbe, pažįsta mokinių individualius ypatumus, geba užmegzti ir palaikyti teigiamus tarpusavio santykius su mokiniais. Tačiau organizuojant veiklą jiems kur kas rečiau pavyksta suformuluoti veiklos tikslus, atliepiančius mokinių interesus bei polinkius, o ypač jų socialinių įgūdžių lygį, paskatinti mokinius savarankiškai veikti bei atskleisti ir įrodyti konkrečios veiklos asmeninį ir socialinį reikšmingumą.Reikšminiai žodžiai: Socialinė integracija; Socialinė kompetencija; Socialiniai įgūdžiai; Sutrikusio regėjimo paaugliai; Pedagogų gnostiniai; Komunikaciniai; Organizaciniai gebėjimai.
ENThe article raises problem for education of social skills of teenagers with impaired sight, as an important condition for social integration of person into society, analysis of influence of gnostic, communication and organizational abilities of educators on social skills of teenagers is provided. In order to reveal the expression features of social skills of teenagers with impaired sight and their educational-pedagogical assumptions, the research, where both quantitative and qualitative methods were used, was carried out: a survey and monitoring of educators during lessons and after-lesson activities. The study included 30 teachers. Analysis of results obtained revealed that there was a statistically significant relationship between the abilities of educators and intrapersonal, interpersonal and business skills and cooperation of teenagers. This indicates that the gnostic, communication and organizational abilities of educators are an important factor in the development of social skills. On the other hand, survey data on abilities of educators showed that the gnostic and communication abilities of educators are of a higher level than the organizational. This indicates that majority of educators have adequate educational experience, as well as they interested in the experience of other educators and apply it creatively in their work, know individual characteristics of pupils, are able to establish and maintain positive relationships with pupils. However, they are less successive in formulating activity goals during the organization of activity, which correspond to interests and vocations of pupils, and in particular, their level of social skills, to encourage pupils to work independently and to reveal and show personal and social significance of specific activities.