LTStraipsnyje pristatomos Vakarų kritinės pedagogikos idėjos apie latentinę mokyklinės socializacijos prigimtį ir nematomojo, slaptojo ugdymo (hidden curriculum) vyksmą, išsamiai nagrinėjamas makiavelizmo konstruktas, jo funkcionavimo ir vertinimo prieštaringumas, dinamika ir raiška pedagoginiame procese. Kaip prieštaringo, latentinio socializacijos proceso, nematomojo ugdymo rezultatų diagnostikos pavyzdys pateikiamas makiavelistinių jaunimo nuostatų raiškos tyrimas, kuriame nagrinėta jaunimo makiavelistinių nuostatų raiška ir formavimasis nematomojo ugdymo ir latentinės socializacijos procese. Tyrime dalyvavo 770 jaunuolių. Rezultatų analizė atskleidė kai kuriuos makiavelizmo raiškos ypatumus Lietuvos jaunimo grupėse ir socioedukacinių veiksnių įtaką makiavelistinėms jaunimo nuostatoms. Diskusija apie nematomojo ugdymo vyksmą dabartinėje Lietuvos švietimo ir ugdymo sistemoje padėtų nustatyti makiavelistinių nuostatų, kaip nematomojo ugdymo ir prieštaringos socializacijos rezultatų, pedagoginio leistinumo ribą, identifikuoti vengtinas ir pavojingas šių reiškinių raiškos tendencijas.Reikšminiai žodžiai: Nematomasis ugdymas; Latentinės ugdymo funkcijos; Makiavelizmo diagnostika.
ENThe article deals with issues of a hidden curriculum and latent functions of educational systems. A short overview of the analysis of the hidden curriculum by critical pedagogical and sociological theory is introduced. Measurement of Lithuanian youth's Machiavellian attitudes is presented in the article as a helpful means in evaluating the controversial development and the results of uncontrolled and non-normative socialisation of young people and the so-called hidden curriculum. The author also provides some results of research and measurement of the Machiavellian attitudes among Lithuanian youth's groups by using Machiavellianism scale created by R. Christie and F. Geis (1970) and B. Cloetta (1972). [From the publication]