Informacijos vaidmuo, formuojant moksleivių profesinį apsisprendimą

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Informacijos vaidmuo, formuojant moksleivių profesinį apsisprendimą
Alternative Title:
Role of infopriviation when forming profesional self-determination of school-children
In the Journal:
Acta paedagogica Vilnensia. 2001, t. 8, p. 263-268
Summary / Abstract:

LTMokyklos tikslas - ugdyti moksleivius asmeniniam ir visuomeniniam gyvenimui, o tai tiesiogiai siejasi su būsima darbine, profesine veikla, todėl mokyklinis ugdymas turi įgauti ikiprofesinio ugdymo pobūdį, kai visų mokyklos darbų būtų siekiama palaipsniui, nuosekliai ir sistemingai skatinti moksleivių asmenybės brandinimą sąmoningiems ir savarankiškiems sprendimams, tarp kurių pats svarbiausias, gyvenimo reikšmės lygmens būtų sprendimas pasirinkti tinkamiausią profesiją. Moksleivių asmenybės formavimo sąmoningiems sprendimams sėkmė labai priklauso nuo teorinio ugdytojų pasirengimo, kartu ir nuo psichologinių sprendimų formavimo ypatybių, taip pat pedagoginių poveikių galimybių žinojimo. Straipsnyje, remiantis įvairių veiklos motyvacijos koncepcijų analize ir apibendrinimu, pateikiamas profesijos rinkimosi motyvacijai tinkamas sprendimo priėmimo modelis, pagrindžiama jo struktūra ir galimybė formuoti sprendimą remiantis informacija. Atlikus veiklos ir pažintinės motyvacijos bei profesinio orientavimo teorijos veikalų analizę, daromos išvados apie profesinio orientavimo sistemos poreikį. Nurodoma, kad grąžinant į mokyklas profesinį orientavimą kaip sudedamąją ir baigiamąją ugdymo proceso dalį, pagrindinį dėmesį reikėtų skirti moksleivių ugdymui sąmoningai, motyvuotai rinktis būsimą profesinės veiklos kelią. Teigiama, kad moksleiviai, rinkdamiesi profesiją, galės priimti labiau motyvuotus, sąmoningus sprendimus, jeigu ugdymo procese įsisąmonins savo asmeninės ir visuomeninės veiklos tikslus ir vertybes, mokės kritiškai vertinti savo galimybes. Pateiktas motyvuoto profesinio apsisprendimo modelis iš dalies parodo šio sudėtingo proceso struktūrą ir veikimo mechanizmą.Reikšminiai žodžiai: Profesinis apsisprendimas; Veiklos motyvacijos koncepcijos; Information; Concepts of activity motivation; Professional self-determination.; Veiklos motyvacijos koncepcijos.; Professional self-determination; Concepts of activity motivation.

ENThe analysis of different concepts of activity motivation and their generalization allows us to affirm that for the motivation of choosing profession the most suitable is the model of decision upon importance of the aim to be achieved and of the importance of the realization of this aim. The first determent comprises two interconnected determinants: the probabilities of the motives and professional values existing at the basis of these motives; the second determinant comprises critical evaluation of the essential probable conditions of conscious professional self-determination. Both determinants are formed by information received by way of personal experience, as well as by means of pedagogical influence. At least three conditions are possible which help to turn subjective decision in the direction of objectivity. The decision of choosing profession will be more objective if, firstly, the school child has more fully realized essential professional values, secondly, if his evaluation compromises more probable conditions for reasonable self-determination and, thirdly, if the chooser gets comprehensive information which forms his ability to evaluate. [From the publication]

ISSN:
1392-5016; 1648-665X
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/16867
Updated:
2018-12-17 10:52:51
Metrics:
Views: 22    Downloads: 1
Export: