LTLietuvos mobiliojo ryšio operatoriams įdiegus trečiosios kartos mobiliojo ryšio technologijas, atsirado prielaidos naujų produktų atsiradimui bei egzistuojančių produktų kokybės gerinimui. Todėl Lietuvos mobiliojo ryšio rinkoje ypač svarbus vaidmuo tenka rinkoje veikiančių kompanijų gebėjimui kurti produktų inovacijas. Tyrimo tikslas - nustatyti esminius produktų inovacijų sėkmės veiksnius Lietuvos mobiliojo ryšio rinkoje. Šiuos veiksnius galima apjungti į tokias grupes: produkto, organizacijos, rinkos, kūrimo proceso, rinkodaros programų/palaikymo, tiekėjų. Atlikus empirinį tyrimą, buvo nustatyta, kad galima išskirti keturias esminių produktų inovacijų sėkmės veiksnių grupes. Pirmajai grupei priskirti rinkos veiksniai. Juos a priori užduoda pati rinka, kurioje veikia kompanija. Antrieji - organizacijos veiksniai, kuriuos kontroliuoja pati organizacija ir kurie įtakoja visų produktų inovacijų kūrimą. Konkrečios produkto inovacijos įgyvendinimo veiksniai, sudarantys trečiąją grupę, įtakoja konkrečios produkto inovacijos kūrimo procesą. Produkto veiksniai yra sietini su konkrečia produkto inovacija, jos savybėmis, kuriama verte ir pan., ir priskiriami ketvirtajai grupei. Esminių rinkos sėkmės veiksnių grupei priklausantys veiksniai nėra stebimi Lietuvos mobiliojo ryšio rinkoje. Lietuvos mobiliojo ryšio rinkoje stebimi organizacijos, produkto inovacijos įgyvendinimo, produkto esminių sėkmės veiksnių grupėms priklausantys veiksniai. Lietuvos mobiliojo ryšio rinkoje produkto/projekto vadovo-lyderio egzistavimas yra vienas iš produktų inovacijų esminių sėkmės veiksnių, nors literatūros analizėje jis nebuvo identifikuotas.Reikšminiai žodžiai: Inovacijos; Produktų inovacijos; Produktų inovacijų sėkmės veiksniai; Innovations; Innovations of products; Success factors of product innovation.
ENPermanent renewal is the only opportunity for organizations to survive in the modern business environment. Innovation is the fundamental factor which determines organizations ability to compete in local and international markets. Lithuanian telecommunication market has oligopoly structure and is regulated by state. In this market there operate UAB "Omnitel", UAB "Bitė Lietuva", UAB "Tele2", and four service providers: UAB "Eurocom", UAB "Laracijos telekomunikacijos", UAB "Teledema" ir UAB "Norfos mažmena". Large scale of competition among market players determines rapid growth rate in mobile communications in Lithuania. In that context innovative and good quality services of providers are especially important. The main objective of this research is to identify the critical success factors of product innovation in Lithuanian telecommunications market. In the literature analysis it is emphasized that scientists separate critical success factors of product innovation into different groups, such as: product, organization, market, product design of process, market programs and suppliers factors. Those factors were analyzed quite detailed and with reference to this analysis theoretical basis for empirical research was created. After identification of critical success factors of product innovation scrutinized in scientific literature, critical success factors of product innovation in Lithuanian mobile telecommunications market factors were tested through empirical research interviewing managers of mobile telecommunications companies responsible for product innovations.Research identified critical success factors of product innovation in Lithuanian mobile telecommunications market. Basing on the theoretical principles analyzed in scientific literature, the critical success factors of product innovation were divided into four groups: market, organization, product implementation, and product critical success factors. Critical success factors that belong to market success factors group were not identified for Lithuanian mobile telecommunications market. Research identified that some functions, assigned to top managers in scientific literature, are delegated to product/ project managers in Lithuanian telecommunications market. The importance of product/project manager - leader role that was not identified in literature was underlined in the empirical research. The value of this article lies in identification of the importance of product innovations to companies and determination of critical success factors of product innovation. The existence of identified critical success factors in Lithuanian mobile telecommunications market was empirically tested and the research results were compared to theoretically estimated ones. Some special conclusions were drawn regarding the specificity of Lithuanian market. Firstly, the market factors in Lithuanian mobile telecommunications market are not observable. Secondly, executive managers of product innovation or innovative project play the most important role in this process in Lithuanian mobile telecommunications market. [From the publication]