LTStraipsnyje pristatomi tarptautinio pilietiškumo CivEd tyrimo, kurį atliko Tarptautinė švietimo pasiekimų vertinimo asociacija IEA (Association for Evalution of Educational Achievement), rezultatai. Autorė (šio tyrimo nacionalinė koordinatorė Lietuvoje) pristato tarptautinę tyrimo metodiką, remdamasi preliminariais tyrimo rezultatais, pateikia kai kurias paauglių pilietiškumo tendencijas bei analizuoja Lietuvos mokinių pilietinės brandos lygį. Pirminė duomenų analizė parodė, jog moksleiviai domisi Lietuvos visuomenėje kylančiomis problemomis, turi nemažai žinių apie demokratinį tvarkymosi būdą ir yra pozityviai nusiteikę savo valstybės atžvilgiu (gerbia vėliavą ir himną, domisi Lietuvos istorija, savo ateitį sieja su gyvenimu Lietuvoje ir panašiai). Sunkiau mokiniams sekėsi atlikti užduotis, kurioms suprasti reikėjo tam tikrų mąstymo gebėjimų (analizuoti spaudoje pateiktą informaciją ir karikatūras, suformuluotuose teiginiuose skirti faktus nuo nuomonių ir kita). Duomenų analizė parodė, kad yra tiesioginė koreliacija tarp demokratinių principų suvokimo ir politinių problemų interpretavimo. Analizės pagrindu autorė daro išvadas apie tai, jog, nors Lietuvos aštuntokai suvokia demokratijos esmę, tačiau nėra išsiugdę pakankamo lygio informacijos analizavimo, interpretavimo gebėjimų; didelė dalis apklaustųjų moksleivių turi tvirtą nusistatymą gyventi, mokytis ir dirbti Lietuvoje. Beje, tyrimo duomenys nerodo reikšmingo mokinių (iš lietuviškų, rusiškų bei lenkiškų mokyklų) pasiekimų skirtumo. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Pilietinis ugdymas; Paauglių ugdymas; Civic education; Teenagers' education.
ENAn Overwiew of the IEA (International Association for Evaluation of Educational Achievement) Civic Education Study (CivEd) is developed by the Lithuanian National Research Coordinator. Lithuania is one of the 29 countries participating in this International Study. The author presents the main ideas, goals of the Study, the structure of the Test Instruments, School Sampling, ect. The needed materials (The summaries of Core International Framing Questions; Review of Literature; National Case Study Chapter: "National Identity and Education for Democracy" were developed during the phase 1. They are included in the International publication: J. Torney PurtaJ J. Schwüle and .1. A. Amadeo. Civic Education Across Countries: Twenty-Four National Case Studies from IEA Educational Project. Amsterdam: International Association for the Evaluation of Educational Achievements, 1998. The testing of 14-years old students took place it 1999. The full data will be available for comparison only in 2001, thus author presents just some ideas1 about civil maturity of the Lithuanian adolescence. [From the publication]