LTBrandžios asmenybės ugdymas remiasi vertybinio santykio kildinimu. Asmens santykių vertė priklauso nuo to, kokiomis vertybėmis jie grindžiami. Vertybių internalizacija prasideda nuo pat žmogaus gimimo, bet be specialios pagalbos ar vadovavimo ji nepasiekia pakankamo lygmens. Ypač aktualu žadinti dorinių vertybių internalizacija paauglystėje. Remiantis šiomis prielaidomis, straipsnyje atskleidžiama vyresniųjų paauglių santykių su dorinėmis vertybėmis pokyčiai per 15 metų. Gretinamas tos pačios mokyklos moksleivių požiūris j jautrumą, pareigingumą, atsakingumą bei teisingumą ir savo elgesio vertinimai pagal minėtas dorines vertybes. Tyrimo metodai buvo vertybių aprašai, uždaros ir atviros anketos, situacijų vertinimai, nebaigtų sakinių, Fillipso, Dodonovo, Kohlbergo testai, išplėsti atsakymai į klausimus, nepriklausomos charakteristikos. 1984-1985 m. m. tirta 118 vienos Kauno bendrojo lavinimo vidurinės mokyklos vyresniųjų paauglių. Toje pačioje mokykloje pagal adaptuotą metodiką 1998-1999 m. m. ištirta 123 vyresnieji paaugliai. Abiejų eksperimentų daugelis išorinių sąlygų yra panašios. Nustatyta, kad pozityviausiai keičiasi šių dienų vyresniųjų paauglių požiūris į teisingumą. Nors pastebima nedidelė požiūrio į pareigingumą ir atsakingumą regresija, labiausiai padidėjo paauglių savo pareigingumo ir atsakingumo vertinimas. Tik neaišku, ar tai lemia pasikeitęs elgesys, ar tik žemesni pasirinkti vertinimo kriterijai. Pasikeitė šių dienų mergaičių ir berniukų nuomonė apie bendraklasių elgesį: mergaičių teigiamų vertinimų labai padaugėjo, o berniukų - sumažėjo.Reikšminiai žodžiai: Vyresnieji moksliaiviai; Požiūris; Moralinės vertybės.; Older teenagers; Attitudes; Moral values.
ENThe article first of all represents comparison of attitudes toward moral values of earlier (who studied in year 1984-1985) and contemporary secondary school students. Understanding the importance of particular moral value was chosen as a criterion of an attitude. Within it 4 levels of attitude were defined. The research data revealed that attitudes of contemporary teenagers toward justice and sensitiveness is much more positive. At the same time their attitudes toward dutifulness and responsibility have became less positive then of earlier students. Comparison of behavior traits of both groups of the teenagers also revealed some common traits and some differences. Comparison of both teenagers themselves and the« peers responses gave a basis to think that contemporary teenagers are more just, responsible and a little bit more sensitive. On the other side opinions of boys and girls about behavior of their mates differ: girls are tended to evaluate it more positively, boys - less positively. [From the publication]