LTStraipsnyje siekta apibendrinti bendrojo lavinimo ir jaunimo mokyklų moksleivių nerimastingumo pagrindines priežastis, išanalizuoti jų vertybių panašumus ir skirtumus. Tyrime dalyvavo 149 bendrojo lavinimo ir 137 jaunimo mokyklų 15-16 metų paaugliai. Tiriamiesiems buvo pateikta G. Chomentausko ir R. Augio modifikuota mokyklinio nerimastingumo skalė, M. Barkauskaitės adaptuotas vertybių testas-pratimas, buvo vykdytas pokalbis su tirtų institucijų pedagogais. Nustatyta, kad respondentų vertybės yra panašios, jos atspindi amžiaus ir laikotarpio ypatumus. Gilesnė vertybių analizė rodo, kad bendrojo lavinimo mokyklų moksleivių vertybės daugiau nukreiptos į savo dvasinį, fizinį, moralinį saugumą. Pagal visus subindikatorius lavinimo mokyklų moksleivių bendrasis nerimastingumas didesnis. Taigi duomenys paneigia paplitusią nuomonę, kad jaunimo mokyklų mokiniai pikti, agresyvūs, jų elgesys nenuspėjamas. Kokybinė analizė rodo tokius (piktus, nerimastingus) juos buvus paliekant bendrojo lavinimo mokyklą. Jaunimo mokyklos ugdymo proceso ypatumai (individualių gebėjimų, sėkmės, pasitikėjimo ir t.t. sistemingas įvardijimas), partneriški santykiai bendruomenėje sumažina nerimastingumo lygį. Respondentų vertybių ir nerimastingumo kiekybinė ir kokybinė analizė išryškina tirtų institucijų ugdymo proceso tobulinimo ir kaitos kryptis, kurias praktiškai įgyvendinus galima būtų tikėtis sumažinti mokyklos nelankančių vaikų skaičių, sustiprinti mokymosi visą gyvenimą motyvaciją.Reikšminiai žodžiai: Moksleiviai; Bendrojo lavinimo mokykla; Jaunimo mokykla; Nerimas; Pupils; Secondary schools; Youth' schools; Anxiety.
ENArticle analyses similarities and differences of 15-16 years school children values and the level of their anxiousness in the Secondary and Youth' schools. Quantitative data of scientific research and their qualitative analyses allows us to affirm that conclusions. Values of respondents are similar; they reflect peculiarities of age and time. Deeper analyses of values show that values of the Secondary school children are orientated into the person's intercourse with another person, society or surroundings, meanwhile values of the Youth's school children are directed mostly at emotional, physical and material safety of their person. According to all sub indicators general anxiousness of the Secondary school children is bigger. Thus, data deny the widespread opinion that Youth' school children are angry, aggressive and unforeseeable. Qualitative analyses show that they have been such (angry, anxious) while leaving the Secondary school. The peculiarities of the Youth' schools' bringing up process (the systematic naming of individual capacities, success, confidence, etc.), partnership in the community decrease the level of anxiousness. Quantitative and qualitative analyses of values and anxiousness of respondents exposes directions of the perfection and change of bringing up process in the analyzed institutions. [From the publication]