LTStraipsnyje nagrinėjama pirmuosius pasauliečius mokytojus rengusios Mokytojų seminarijos, įkurtos panaikinus Jėzuitų ordiną Lietuvoje ir įsteigus Edukacinę komisiją, veikla XVIII amžiaus pabaigoje. Išsamiai aptariamos jėzuitų ordino panaikinimo aplinkybės, Edukacinės komisijos įkūrimas ir veiklos pradžia, pasauliečių mokytojų rengimas Mokytojų seminarijoje, seminarijos panaikinimas. Atlikta išsami analizė leidžia teigti, kad Vilniaus mokytojų seminarija, įkurta Vilniaus vyskupo Igno Masalskio iniciatyva, veikė sunkiomis ir prieštaringomis XVIII a. aštuntojo dešimtmečio sąlygomis, tačiau turėjo reikšmingą tikslą - rengti parapinėms mokykloms mokytojus, kurie lavintų liaudies vaikus, šviestų gyventojus ir galėtų patarnauti bažnyčiai vadovaudami jos muzikinei daliai. Seminarijoje buvo parengta apie 150 mokytojų, bet apie jų darbą nėra likusių duomenų. Seminarijos veiklą sunkino tai, kad nebuvo mokymo planų, programų, vadovėlių. Mokytojų seminarija buvo komplektuojama neatsižvelgiant nei į amžiaus, nei į išsilavinimo cenzą, nei į luominę priklausomybę, kas sunkino pedagoginį darbą. Galima teigti, kad Mokytojų seminarijos uždarymą lėmė įtampa tarp Edukacinės komisijos ir Vilniaus vyskupo I. Masalskio.
ENThe article examines the activities of the Teachers Seminary, which prepared the first secular teachers, founded upon abolition of the Jesuit Order in Lithuania and founding the Educational Commission in the end of the 18th century. The circumstanced of abolition of the Jesuit Order and founding and commencement of the activities of the Educational Commission, the preparation of secular teachers in the Teachers Seminary and the abolition of the seminary are comprehensively discussed. The comprehensive analysis allows for stating that Vilnius Teachers Seminary, founded by initiative of Vilnius Bishop Ignas Masalskis, acted in complex and contradictory conditions of the seventies of the 18th century, however, it had a significant aim – to prepare teachers for parish schools, who would educate peasants’ children and the residents and serve the church in leading its musical part. The seminary prepared about 150 teachers However, no data remain on their work. The activities of the seminary were hindered by the absence of education plans, programmes and handbooks. The Teachers Seminary was manned without consideration of the age, education or caste, which made the activities of the pedagogues more difficult. It can be stated that the closing of the Teachers Seminary resulted from the tension between the Educational Commission and Vilnius Bishop I. Masalskis.