LTStraipsnyje nagrinėjama gabių vaikų problema remiantis mokslinės literatūros bei įvairių šalių tyrimų duomenų apie mokytojų darbą su gabiais vaikais bei mokytojų specialų pasiruošimą šiam darbui analize. Atskleidžiamas gabumo sąvokos sudėtingumas: ji dažnai sinonimiškai vartojama ir talentingumui apibrėžti, prie gabumų priskiriami ne tik gabumai matematikai ar kalboms, bet ir gabumai menams, kūrybiškumui ir pan. Gabių vaikų yra abiejų lyčių, visose etninėse ir socialinėse ekonominėse grupėse. Pabrėžiama, kad įvairių poreikių vaikams pagal jų interesus turi būti pasiūlyti tinkamiausi ugdymo būdai. Gabiems vaikams reikia specialaus dėmesio, vadovavimo. Juos ugdant, svarbūs socialiniai, kultūriniai, ekonominiai ir individualūs veiksniai, prigimtis ir tėvų įtaka. Svarbu siekti gabiųjų saviaktualizacijos, geros savijautos. Norint tapti profesionaliu gabių vaikų mokytoju, reikia mokymosi sąlygų, savikontrolės ir specialiųjų dalykų, skirtų kvalifikacijai tobulinti, darbo sąlygų. Gabių vaikų mokytojas turi įgyti specialias kvalifikacijas, gebėti individualizuoti mokymą pagal mokinių individualius gebėjimus ir interesus. Programose, vadovėliuose turi atsirasti alternatyvių būdų tobulinti talentingą vaiką. Negalima palikti tokių vaikų be dėmesio jų intelektualinei raidai.Reikšminiai žodžiai: Gabūs vaikai; Mokytojų rengimas; Mokymo programos; Alternatyvūs metodai.; Gifted children; Teachers' special preparation; Teaching programmes; Alternative methods.
ENThe article analyses the problem of gifted children, presenting literature review and data from various countries about the teachers' work with gifted children and teachers' special preparation for this work. It is pointed out that teaching programmes and textbooks have to include alternative methods to educate gifted children. [From the publication]The article analyses the problem of gifted children on the basis of scientific literature and data of studies on teachers’ work with gifted children and special preparation of teachers for such work in various countries. It discloses the complexity of the concept “gifted”: often it is used synonymically in order to define talent; abilities involve not only mathematical or linguistic abilities, but also those of arts, creativity, and etc. Gifted children might of both sexes as well as all ethnic, social, and economic groups. The author highlights that children of various needs should be offered the most suitable education methods best meeting their interests. Gifted children need special attention and guiding. Their education depends on social, cultural, economic, and individual factors, nature and the influence of parents. Self-actualisation and good self-feeling of gifted children are important. In order to develop teachers of gifted children, special learning conditions, self-control, special subjects aimed at professional training, and work conditions are necessary. Teachers of gifted children shall obtain special qualifications, be able to apply individual teaching programmes on the bases of individual abilities and interests of schoolchildren. Programmes and textbooks should include alternative ways for the education of gifted children. Such children can not be left with the attention to their intellectual development.