Neotomistinė, egzistencialistinė ir personalistinė filosofija apie krikščioniškąjį vaikų auklėjimą

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Neotomistinė, egzistencialistinė ir personalistinė filosofija apie krikščioniškąjį vaikų auklėjimą
Alternative Title:
Neothomistical, existential and personal philosophy about Christian children's education
In the Journal:
Soter. 2008, 28 (56), p. 35-50
Summary / Abstract:

LTKrikščioniškasis vaikų auklėjimas šeimoje, šeimynoje, mokykloje - ypač suaktualėjusi problema pirmiausia dėl tradicijų tęstinumo (religinimo pasiekimų pirmosios nepriklausomybės metais) stokos, šios srities naujovių Vakarų pasaulyje (arba krikščioniškose šalyse), palyginti vangaus integravimo Lietuvos švietimo sistemoje ir per menkos mūsų respublikos mokslininkų edukologų atidos šiai sričiai - tai liudija jau išleisti hodegetikos vadovėliai, monografijos ir straipsnių rinkiniai. Lietuviškoji hodegetika (mokslinė auklėjimo teorija) tik retsykiais skiria šiek tiek dėmesio krikščioniškajam vaikų auklėjimui. Dažniausiai auklėjimo teorija linkusi religinimą eliminuoti. Kita bėda – hodegetikoje vadovaujamasi teoriniu pliuralizmu: iš atskirų teorijų imamos kai kurios idėjos ir iš jų sudaromas savotiškas mišinys; auklėjimo moksle tai galėtų būti pavadinta ilgai užsitęsusiu eklektizmu. Šio straipsnio idėja - atgaivinti krikščioniškojo vaikų auklėjimo doktrinas, homogeniškai jas išanalizuoti ir parodyti kiekvienos jų gyvybiškumą bei kūrybiškumą. Neotomizmo, egzistencializmo, personalizmo filosofinės doktrinos gali būti laikomos šiandienos hodegetikos ir auklėjimo praktikos šaltiniu, ypač dėl suvokto, giliai išanalizuoto ir išradingai įrodyto religijos vaidmens asmenybės raidoje. Ugdyti visapusišką asmenybę - tai sudaryti visas prielaidas asmens dvasinei saviugdai, kurios pasiekimų aukščiausias taškas būtų santykis su Dievu. Tomizmo ir neotomizmo, krikščioniškojo egzistencializmo ir personalizmo pasiekimai auklėjimo srityje yra gera prielaida lietuvių religinei hodegetikai siekti doktriniškumo, o kartu teorinio brandumo ir savitumo.Reikšminiai žodžiai: Neotomizmas; Egzistencializmas; Personalizmas; Krikščioniškasis auklėjimas; Ugdymo filosofija; Neotomism; Existentialism; Personalism; Christian education; Philosophy of bringing up.

ENChristian education of children in a family, foster family, school etc. becomes a serious problem in Lithuania. Firstly, because of lack of traditions; secondly because of poor integration to the educational system of the Western world (mostly Christian countries) with new ideas, and finally because of poor attention of our educologists to this field. Published textbooks of hodegetics, monographs and collections of scientific articles prove that. Lithuanian authors of hodegetics (scientific theory of upbringing) seldom give attention to the Christian education of children. Most often hodegetics has an tendency to eliminate religious education.. One more problem - scientists of hodegetics follow theoretical pluralism. It means that some ideas, taken from different theories, are mixed together. In the science of education it can be named as prolonged eclectics. The idea of this article - to restore doctrines of Christian education, to analyze them homogeneously, and to show vitality and creativeness of each of them. Achievements of Thomism, Neothomism, Christian Existentialism and Personalism in the field of education is a good precondition for the Lithuanian religious hodegetics to become mature and original. [From the publication]

ISSN:
1392-7450; 2335-8785
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/16557
Updated:
2018-12-17 12:15:29
Metrics:
Views: 57    Downloads: 9
Export: