"Kilnus stilius" išeivijos skulptūroje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
"Kilnus stilius" išeivijos skulptūroje
Alternative Title:
'Noble Style' in emigre sculpture
Summary / Abstract:

LTPriverstų palikti tėvynę, jau susiformavusių Lietuvoje viduriniosios kartos menininkų ir jaunesnių, baigusių meno mokslus Vakaruose likimas klostėsi stichiškai. O atsivėrimas Vakarų kultūros reiškiniams ne visada sutapo su egzodo bendruomenės meno poreikiais (gausi JAV lietuvių bendruomenė 6-8 dešimtmetyje buvo aktyvi, bet konservatyvi užsakovė). Šiame straipsnyje nagrinėjama tų menininkų kūryba, kurią 1949 m. A. J. Greimas apibūdino "kilnaus stiliaus" sąvoka. Tokio stiliaus kūrėjas - laisvas XX a. modernizmo epochos dailininkas, kuriam kūryba - individuali meninė saviraiška. Formaliai daugumos kūryba nesiribojo viena srove ar tendencija, joje atsispindėjo domėjimasis čia vykstančia dailės sklaida. Straipsnyje pristatomi ryškesnių lietuvių išeivijos skulptorių kūrybos raida ir ypatybės Vakarų vėlyvojo modernizmo bei postmodernizmo aplinkoje. Vieni jų, daugiausia tarpukario Lietuvoje susiformavę dailininkai, nuosaikiai atsivėrė avangardinėm meno kryptims (Jokūbas Dagys, gyv. Kanadoje), Aleksandras Marčiulionis, gyv. JAV). Kiti, aktyviau domėdamiesi anuomet Vakaruose jau įsitvirtinusiomis moderniosios raiškos ypatybėmis, nostalgišką tremtinio patirtį modernizavo individualiai (Jonas Bakis, Vytautas Kazimieras Jonynas, gyv. JAV, Antanas Mončys, gyv. Prancūzijoje). Pastarųjų kūrybos sklaidoje matyti modernizmo klasiko H. Moore‘o ir konstruktyvistų poveikis. Treti (Elena Gaputytė, Antanas Brazdys, gyv. Anglijoje, Aleksandra Kasuba, Elena Urbaitis, Kazys Varnelis, gyv. JAV, Vincas Jomantas, gyv. Australijoje) įsiliejo į Vakarų vėlyvojo modernizmo ir postmodernizmo raidos sklaidą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: XX a. Lietuvos dailė; Išeivijos dailė; Lithuanian art of the 20th century.

ENThe lives of Lithuanian middle generation artists forced to leave their homeland and the younger artists having completed studies in the West developed spontaneously. And the openness to Western culture phenomena not always answered the artistic needs of exodus community (a large Lithuanian-American community was an active but a quite conservative client in the 70s and 80s). This article analyzes the works of the artists who in 1949 were described as having “high style” by J. Greimas. An artist of this type is a free 20 c. modernist for whom creation is an individual self-expression in art. Formally, the works of the majority of the artists were not limited to a single trend; they reflected the interest in the contemporary spread of art. The article presents the development in the work of the brightest Lithuanian exodus sculptors and its specific features in the environment of Western late modernism and postmodernism. Some of them (mostly the artists emerged in the interwar Lithuania) has reasonably adopted the avant-garde trends of art (Jokūbas Dagys, living in Canada, Aleksandras Marčiulionis, living in USA). Others who have showed more interest in the features of modern expression already settled in the West modernized the experience of exile in their own ways (Jonas Bakis, Vytautas Kazimieras Jonynas living in USA, Antanas Mončys, living in France). In the works of the latter one can notice the influence of the famous modernist H. Moore, or constructivists. Still others (Elena Gaputytė, Antanas Brazdys, living in England, Aleksandra Kasuba, Elena Urbaitis, Kazys Varnelis, living in USA, Vincas Jomantas, living in Australia) have merged into the Western late modernism and postmodernism.

ISBN:
9986638348
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/16472
Updated:
2013-04-28 18:28:13
Metrics:
Views: 35
Export: