LTStraipsnyje atskleidžiami tikybos mokymo kaimo pagrindinių mokyklų vyresnėse klasėse ypatumai remiantis kaime dirbančių tikybos mokytojų požiūriu. Atliktame tyrime siekta išryškinti tikybos mokymo kaimo pagrindinių mokyklų vyresnėse klasėse būdingus bruožus, atskleisti jų sąsajas su sociokultūrine kaimo aplinka. Straipsnyje pristatomi kokybinio tyrimo duomenys, gauti taikant bendrųjų gairių interviu metodą. Tyrime dalyvavo 17 tikybos mokytojų iš įvairių Lietuvos vietovių, pagrindinėse kaimo mokyklose dėstantys tikybą 9 ir 10 klasių mokiniams. Interviu pagalba norėta išryškinti kaimo mokyklose dirbančių tikybos mokytojų darbo sąlygas bei požymius, jų asmeninį santykį su šiuo darbu bei atliekama misija Bažnyčioje. Gautų rezultatų analizė atskleidė, kad socialinė ir kultūrinė padėtis įvairiuose kaimuose skiriasi. Religingumas kaime ypač tradiciškas: laikomasi religinių praktikų kaip tradicijų, perduodamų iš kartos į kartą, tačiau jos neišgyvenamos kaip savastis, nesuteikia džiaugsmo ir pilnatvės. Kaimo pagrindinių mokyklų vyresniųjų klasių mokinių socialiniai bei religiniai poreikiai gali būti patenkinami tikybos pamokose, jei šio tikslo siekiama ir jam ieškoma tinkamų būdų. Aplinka ir mokytojų elgesys, mokyklos vadovų ir mokytojų kolektyvo tiek asmeninis požiūris į religiją ir krikščionybę, užsimezgę santykiai, tiek kolektyvinis požiūris į tikybos mokymą mokykloje sukuria mokyklos dvasią, veikiančią tikybos mokytojo darbą. Mokytojai sutinka, kad svarbus tikybos mokytojo asmeninis liudijimas, ir mano, kad yra svarbu, jog mokytojas gyventų tame pačiame kaime. Auditorijos savitumą taip pat formuoja ir mokinių amžius, jų užsimezgęs santykis su tikėjimu.
ENThe article analyse Catholic religious program, which was certified in 2006 and Lithuania's sociocultural environment in rural areas. Sociocultural environment is an important factor that forms schoolchildren's intellectual development. So, responding to environmental challenges, religious teaching can benefit schoolchildren's spiritual perfection in secularized world and in a particular environment. Religious teaching in common rural area is the only way to develop Christian values but it has not been researched in sociocultural context yet. With reference to quantitative survey, teachers were interviewed to find out their attitude to religious lessons in sociocultural context of rural areas. The teachers of religious working in rural basic schools have not been realized the demand regarding sociocultural environment of rural areas in religious teaching; moreover, it does not respond in practice. [From the publication]The article attempts to reveal the traits of teaching of religion in senior forms of rural comprehensive schools referring to the rural religion teachers’ worldview and their relations with the rural socio-cultural environment. The article presents the data of the quality study, obtained by applying the common guideline interview method. 17 teachers from different locations of Lithuania, teaching religion to pupils of the 9th and 10th forms at comprehensive rural schools participated in the survey. The interview was aimed at highlighting the labour conditions of the rural schools’ religion teachers, their personal relation with their activities and their mission in the Church. The analysis of the obtained results revealed that the social and cultural situation is different in different villages. The rural religiousness is especially traditional: the religions practices are observed as traditions, given from one generation to another however they are not viewed as self-perception and fail to bring joy and completeness. The social and religious needs of the senior students of rural comprehensive schools can be satisfied through religion lessons, in case the objective is reached for and the appropriate ways are searched for. The environment and teachers’ behaviour, the view of religion and Christianity, taken by the school’s head and the teachers’ staff and the personal viewpoint as well as the collective view of teaching of religion at school creates the school’s spirit, which influences the activities of the religion teacher. The teachers agree that the religion teachers’ personal testimony is important and are of the opinion that it is important that the teacher lives in the same village. The peculiarity of the audience is also influenced by the pupils’ age and their relation with faith.