LTStraipsnio tikslas -aptarti moralinio-etinio mokymo vidurinėse ir aukštosiose mokyklose sunkumus, kurie išplaukia iš konsoliduotos ir paveikios etinės doktrinos bei atitinkamo vadovėlio stygiaus. Ryškinama moralinės kultūros svarba šalies pažangai ir ateičiai. Ginčijamas pasaulietinės etinės teorijos sukūrimo negalimumas. Įrodinėjama galimybė sukurti sistemišką ir pagrindų, veiksmingą ir vientisą moralinės filosofijos vadovėlį, kuris darytų įtaką visuomenės būčiai, mentalitetui ir pagelbėtų laipsniškai mažinti ar ilgainiui, tikėtina, likviduoti kultūrinį, socialinį ir ekonominį atsilikimą nuo pirmaujančių Europos Sąjungos šalių. Nurodoma galimybė pakoreguoti šalies universitetinio mokymo sistemą, pereinant prie dviejų specialybių studijų bakalauro pakopoje; pagrindinė specialybė turėtų būti papildoma antrąja -aretologine, kuri skiriama įvairiapusiam -dvasiniam-moraliniam, kultūriniam, kūrybiniam, pilietiniam, protiniam, socialiniam -asmenybės subrendimui. Teikiamas pakoreguotas pamatinės etikos kategorijos -gėrio -apibrėžimas ir elevacinės etikos atmainos sukūrimo įdirbiai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Moralinė kultūra; Moralinis mokymas; Gėris; Asmenybė.
ENThe article deals with problems of moral education in schools and universities. It is suggested that for a long time the main difficulty of the aim had been the lack of concise and efficacious textbook. The most widespread shortages in previous textbooks are: (1) inaccurate and inadequate definitions of the main ethical notions, e.g. good, evil, virtue, vice; (2) imperfect theoretical framework and obscurity of the first principles; (3) absence of exemplary character with its main traits and preferable orientation, and (4) lack of basic normative prescriptions to behaviour of person It is asserted that the characteristic shortages of ethical doctrines can be overcome and comprehensible new doctrine should be developed. The main features of the novel ought to be: precise definitions of notions ‘good' and ‘virtue', design of exemplary elevatic character, new formula of ethical imperative. The novel ethical imperative straight urges: ‘Act only on that maxim which always obeys to good and virtue'. It is presumed the new ethical teaching is needed for creating higher kind of society. [From the publication]The article aims at discussing the difficulties of moral – ethical nurturing at secondary and higher educational institutions, which arise from the consolidate ethical doctrine and the lack of appropriate handbooks, highlights the importance of the moral culture for the country’s progress and future, disputes the impossibility of development of a secular ethical theory, argues on the possibility to create a systematic, well-grounded, efficient and integral handbook of moral philosophy, which would influence the state and mentality of the society and help to reduce and, in the long run, even liquidate the cultural, social and economic backwardness from the leading countries of the European Union, states the possibility to correct the university education system of the country, transiting to two major specialties studies at the bachelor level – the major specialty should be supplemented by another one, dedicated to comprehensive spiritual-moral, cultural, creative, civil, intellectual and social maturing of a person, provides a corrected definition of the underlying category of ethics, i. e. the good and presents the progress of development of elevation ethics.