School learners’ relationships as an object of educational research under globalization

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
School learners’ relationships as an object of educational research under globalization
Alternative Title:
Mokinio santykiai kaip edukologijos tyrimo objektas globalizacijos salygomis
In the Journal:
Acta paedagogica Vilnensia. 2007, t. 18, p. 93-105
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariama kultūra globalizacijos kontekste ir apibūdinama globalizuotos kultūros įtaka žmonių santykiams kaip jų dvasingumo raiškai. Remiantis skirtingomis teorijomis (personalizmo, humanizmo, egzistencializmo, neotomizmo), santykiai su žmonėmis laikyti išskirtine žmogaus dvasinio pasaulio raiškos sritimi. [...] Svarbu žinoti, kokie santykiai vyrauja skirtingo amžiaus mokinių bendruomenėse ir kokiomis vertybėmis jie grindžiami. Šiuo požiūriu dėmesys visų pirma atkreiptinas į santykių humaniškumą kaip esminį santykių brandos kriterijų. Todėl pasinaudojant empiriniais tyrimų duomenimis [...] siekiama atskleisti paauglių [...] santykių su kitais žmonėmis ir savimi ypatumus ir išryškinti šių santykių priklausomybę nuo amžiaus ir lyties. Tyrimo duomenys parodė, kad nors vyresniųjų mokinių ir jiems artimų žmonių (tėvų, bendraamžių ir mokytojų) santykiai nėra labai humaniški, tačiau svarbiausia gerinti vyresniųjų mokinių ir jų tėvų bei bendraamžių santykius. Be to, vyresniųjų mokinių santykis su savimi yra prastesnis nei jų santykiai su bendraamžiais. Antra vertus, nors mergaičių santykiai su savimi ir kitais asmenimis yra humaniškesni, bet mergaitės išreiškė ir stipresnį humaniškesnių santykių su mokytojais troškimą nei vaikinai. Paauglių ir jiems artimų žmonių, panašiai kaip ir vyresniųjų mokinių ir kitų žmonių santykiai, taip pat nėra pakankamai humaniški. Antra vertus, paauglių ir jų motinų bei mokytojų santykiai buvo humaniškesni nei su bendraamžiais ar savimi. Tačiau šie santykiai neaprėpia visų edukacinio proceso dalyvių ir negarantuoja, kad tokie pat santykiai yra palaikomi su skirtingo amžiaus jaunimo atstovais. Todėl ypač svarbu, kad stiprėtų šio amžiaus mokinių santykių humaniškumo, pagrindinės dvasingumo išraiškos, tendencija. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Globalizacija; Kultūra; Santykiai; Vertybės; Humaniškumas; Globalization; Culture; Relationships; Values; Humaneness.

ENThe present article is an attempt to discuss the role of culture within the context of globalization and to describe the dialectical inter-relationship between culture and globalization. The article is also aimed at revealing the attitudes of both the researchers of globalization and the experts of culture towards the impact of globalized culture on people’s relationships. Within this context, new forms of mediationbased communication can be brought forward as well as their possible outcomes to effect the process of individual’s spiritual self becoming. Due consideration of some issues of emancipation and manifestations of individualism as reflected in people’s relationships also finds place in the article. On the basis of the data obtained from empirical research, the characteristics of school students’ human relationships with their parents, teachers, peers and themselves in forms 7 to 9 and 10 to 11 are discussed. Some evidence is presented of how those relationships were conditioned by age and gender and how school students tended to value those relationships. Most clearly manifested regression could be observed in the school students’ valuations of their relationships with themselves and their teachers, and the smallest degree of regression was found in the student’s relationships with the mother. The relationships with peers also tended to be characterized as of decreasing human quality. [From the publication]

ISSN:
1392-5016; 1648-665X
Related Publications:
Auklėjimas ir dvasinė asmenybės branda / Vanda Aramavičiūtė. Vilnius : Gimtasis žodis, 2005. 278 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/16217
Updated:
2018-12-17 12:01:21
Metrics:
Views: 14    Downloads: 3
Export: