LTStraipsnyje aptariamas vienas iš ryškiausių paauglystės bruožų - konfliktiškumas. Viena iš esminių konfliktų priežasčių galima laikyti nepatenkinamus poreikius, todėl straipsnyje siekiama atskleisti, kokių poreikių frustracija dažniausiai tampa paauglių konfliktų su bendraklasiais, mokytojais ir tėvais kilimo priežastimi. Tirta keturių poreikių: suaugumo (arba emancipacijos), afiliacijos (arba emocinio kontakto), pripažinimo ir saugumo poreikių patiriama frustracija, taip pat nagrinėjama, kokios vyrauja paauglių poreikių konfliktų apraiškos: agresyvios, regresyvios ar egresyvios. Remiantis atsitiktinės atrankos principu, ištirti 586 įvairių Lietuvos mokyklų VII-IX klasių mokiniai, iš jų 279 vaikinai ir 307 merginos. Rezultatų analizė atskleidė, kad dažniausiai paauglių agresyvaus, egresyvaus ir regresyvaus elgesio raišką lemia tėvų elgesys, frustruojantis paauglių suaugumo, afiliacijos, pripažinimo ar saugumo poreikius. Susidūrimai su mokytojais daugiausia turi įtakos paauglių egresijai, autoagresijai ir verbalinei agresijai. Poreikių konfliktai su klasės draugais dažniausiai reiškiasi egresyviais veiksmais. Dažniausiai namuose ir mokykloje frustruojamas paauglių afiliacijos poreikis, rečiausiai - saugumo. Nesupranta, neužjaučia, neigiamai vertina paauglius dažniau mokytojai nei tėvai ir klasės draugai, varžo, nepasitiki paaugliais dažniausiai tėvai, o šiurkštus elgesys būdingiausias paauglių tarpusavio santykiams.Reikšminiai žodžiai: Konfliktai; Poreikiai; Frustracija; Agresija; Egresija; Regresija; Teenager; Conflicting behavior; Aggressive/; Egressive/ regressive treatment; Need frustration.
ENThe article seeks 1) to bring out peculiarities of adolescents’ conflicting action when their contradictors become classmates, teachers and parents, 2) to analyse the level of the frustration of teenagers needs’. The type of investigating adolescents’ conflicts is determined by needs’ conflict. It was defined in the article as conflict caused by classmates, teachers, parents behaviour, frustrating adolescents’ needs: 1) need for feeling grown-up, 2) need for empathy, 3) need for appreciation, 4) need for safety. Three types of conflicting teenagers’ behaviour is determined in the research: 1) aggressive treatment 2) egressive treatment 3) regressive treatment. The investigation was carried out with the 586 pupils aged from 12 to 16 years (7th–9th grades), learning in town, regional and country Lithuanian secondary schools. The link between adolescents’ conflicting action and frustration of adolescents’ needs is established. According to data analysis, the classmates’ behaviour, frustrating adolescents’ needs, most of all conditions the teenagers egressive classmates’ treatment. Dissatisfaction with teachers’ behaviour mostly influences adolescents’ egressive, self-aggressive and verbal aggressive treatment. The greatest influence on the adolescents’ conflicting action has the parents’ behavior, frustrating adolescents ‘needs. It has also been established that the teenagers’ need for empathy as well as the need of appreciation is frustrated mostly by teachers.According to data analysis there are 27 percent of pupils who often feel frustrated lacking the empathy and about 24 percent of pupils who often feel frustrated lacking the appreciation interacting with teachers. The need for feeling grown-up is mostly dissatisfied interacting with parents: about 22 percent of pupils often feel frustrated lacking appreciation of their independent decisions. The need for safety is mostly frustrated by classmates: about 12 percent of pupils lack the feeling of safety interacting with classmates. [From the publication]