Pradinių klasių mokinių statistinių gebėjimų ugdymas(is) informacijos valdymo kontekste (pedagoginio eksperimento sąlygomis) = (Self-) development of primary class pupils' statistic skills in the context of information management (in the conditions of educational experiment)

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
  • Lietuvių kalba / Lithuanian
  • Anglų kalba / English
Title:
Pradinių klasių mokinių statistinių gebėjimų ugdymas(is) informacijos valdymo kontekste (pedagoginio eksperimento sąlygomis) =: (Self-) development of primary class pupils' statistic skills in the context of information management (in the conditions of educational experiment)
Alternative Title:
(Self-) development of primary class pupils' statistic skills in the context of information management (in the conditions of educational experiment)
In the Journal:
Mokytojų ugdymas [Teacher Education]. 2008, Nr. 10, p. 57-72
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjamas pradinių klasių mokinių statistinių gebėjimų ugdymas(sis) informacijos valdymo kontekste. Atskleidžiama, kaip šiam tyrimui buvo taikomas pedagoginis eksperimentas. Išryškinama konceptualioji perskyra tarp modernios ir postmodernios sampratų. Nurodomos statistinių gebėjimų ugdymo(si) galimybės, kurias sąlygoja ne tik turinio sistemingumas, bet ir procesas: statistinių gebėjimų tęstinis "praktikavimas" veikloje, sistemingas žinių konstravimas, turinio komponentų pagal gebėjimus, taikymo sritis parinkimas ir užduočių etapų skaičius. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Statistiniai gebėjimai; Ugdymo turinys; Pradinis ugdymas; Pedagoginis eksperimentas; Informacijos valdymas; Statistical skills; Content of education; Primary education; Educational experiment; Information management.

ENThe article analyses the (self-)development of primary class pupils' statistical skills in the context of information management. It discloses how educational experiment was applied for this study. The conceptual division between the modern and post-modern conceptions, which is a dominating idea expressed in the topic of educational discourse on information management, is highlighted. The opportunities of (self-)development of statistical skills determined not only by the systematicity of content but by the process as well are indicated. These are continuous "practising" of statistical skills in the activity, systematic construction of knowledge, selection of content components according to the abilities, according to application areas and the number of stages of tasks. [From the publication]

ISSN:
1822-119X; 2424-3302
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/16142
Updated:
2018-12-17 12:14:33
Metrics:
Views: 30    Downloads: 4
Export: