LTPoezijos ir muzikos ryšių giminystė jau seniai įrodyta ir kalbos skambesio, ir poetinio teksto kompozicijos lygmenimis. Straipsnyje siekiama atskleisti struktūrines poezijos ir muzikos sąsajas, jų tyrimo galimybes. Eilėraščių interpretacijoms pasitelkiami ir kompleksiškai derinami struktūrinės ir intertekstinės analizės metodai. Struktūrinės analizės metodas leido tekstą skaidyti į reikšminius darinius, aktyvuoti formaliuosius eilėraščio vienetus. Išskirtųjų mobilių eilėraščio dalių ir elementų kombinavimo veiksmu siekta nusakyti susiformavusių santykių proceso struktūrinę reikšmę ir prasmę, paaiškinti charakteringąsias tam tikros formos ypatybes, apibrėžti eilėraščių formų pavidalus, jų dalių ar padalų ribas, pateikti struktūrinius muzikos schemų atitikmenis. Visas interpretacijas vienijanti gija - pasirinktasis struktūrinis poetinio teksto procesualumo aspektas. Struktūrinė eilėraščių analizė neišvengiamai apaugo įvairiais "papildiniais", nes formos klausimas aktualizuoja turinį. Straipsnio objektu pasirinkti Juditos Vaičiūnaitės ir Algimanto Mackaus eilėraščiai, pasižymintys įvairialypiu muzikalumu. Analizuojamame Juditos Vaičiūnaitės eilėraštyje siekiama parodyti ir įprasminti litanijos žanro ženklų integracijos būdus. Algimanto Mackaus eilėraščio interpretacija atskleidžia polifoninio mąstymo galimybes, jų funkcionavimą poezijoje. Eilėraščio daugiasluoksniškumo, sudėtingumo, daugiaprasmiškumo ypatybės "sugulė" į dvi skirtingas kategorijas. Vienoje jų matome daugialypumo reiškinį, kita - atvėrė polifoniškumo, sinchroninio įvairiasluoksniškumo aspektus poezijoje.Reikšminiai žodžiai: Poezijos struktūrinė analizė; Komponavimo principai; Intertekstualumas; Litanija; Polifoninis mąstymas poezijoje; Judita Vaičiūnaitė; Algimantas Mackus; Structural analysis of poetry; Compositional principles; Intertextuality; Litany; Polyphonic cogitation in poetry; Judita Vaičiūnaitė; Algimantas Mackus.
ENThe object of this article is poems by Judita Vaičiūnaitė and Algimantas Mackus. Most literary critics accentuate the musicality of their poems, which is not an exception in Lithuanian poetry. The article is an attempt to reveal of the logical functio ning of structural laws of music in poetry. The approach is provoked by the realization that interdisciplinary form unites the issues of interpretation and requirements, which are reflected by the form of art. In order to reveal analogues between musical form and its expression, the interpretation of poetic text faces the issue of manifold meanings. The strategy of musical reading reveals two different categories in the poem’s multi-layered and polysemantic peculiarities. The first one revealed the manifold phenomenon in which several different principles of form structurisation and composition coexist, and the implication of musical genre as a structural model. The second category showed the aspects of polyphony and different synchronic layers in poetry. The process of analysing the poem “Veronika” by Judita Vaičiūnaitė demonstrates the structural and communicative meaning of the genre of litany. The structural analysis of Algimantas Mackus’ poem “Mirtiškoji” (“Dying”) allows us to recognise the analogues of distinct structural levels such as form, facture, compositional technique and the genre in the poem. On the other hand, we may clearly see that each of these levels are also complex and combines some diverse elements of musical models. The interpretation of the poem on the basis of form reveals the integrity of the compositional process on various levels. [From the publication]