Vizualumas šiuolaikiniame teatre

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vizualumas šiuolaikiniame teatre
Alternative Title:
Visuality in the contemporary theatre
In the Journal:
Logos (Vilnius). 2004, 37, p. 151-160
Summary / Abstract:

LTTeatro menas yra sintetinis menas ir jį kuria įvairių profesijų žmonės. Vizualiniai teatrinio vyksmo komponentai savo įvairiomis prasmėmis susiję su literatūriniu tekstu, verbaline, garsine informacija. Šie elementai papildo vienas kitą ir, susipindami teatrinio vyksmo metu, kartu kuria meno objektą, kurį priima suvokėjas. Šiuolaikiniame, ypač postmoderno, teatre vizualumas yra labai sustiprėjęs ir dažnai tapęs pagrindiniu teatro kūrinio tekstu. Spektaklio struktūros elementų hierarchijoje iki tol vyravusį literatūrinį dramaturginį tekstą, jo atvaizdavimą scenoje postmodernizme pakeitė išcentruota elementų lygiavertiškumo koncepcija. Teatrinio vyksmo struktūriniai elementai (garsas, vaizdas, tekstas, erdvė, laikas, judesys) naudojami kaip lygiaverčiai fragmentai, jie laisvai maišomi ir suvokėjui pateikiami kaleidoskopiniu principu. Žiūrovui-suvokėjui tenka pačiam šifruoti vaizdinę teatrinio vyksmo kalbą, stebėti, kas vyksta tuo metu ir papildyti viską kita turima informacija. Postmoderno teatras, išsilaisvinęs iš literatūros, dramaturgijos diktato, formuoja savo vizualiąją dramaturgiją. Literatūrinis, verbalinis tekstas pakeičiamas vizualiniu teatrinio vyksmo tekstu. Norint apžvelgti atskirų pastatymų vizualumą, tenka juos išskaidyti į pastatymo elementus ir sudaryti vizualinių komponentų semiotinę schemą. Autorė siūlo savo schemą: analizuoti aplinką šalia teatrinio vyksmo, veiksmo erdvę, aktorius-dalyvius, veiksmui naudojamus rekvizito daiktus, butaforijos detales, erdvę, nematomą žiūrovui-suvokėjui (užkulisius, užscenį).Reikšminiai žodžiai: Postmodernus teatras; Vizualiniai elementai; Semiotinė schema; Postmodern theatre; Semiotc scheme.

ENThe article describes what kind of visual elements can be found in present-day theatre, classifies them, and analyses visuality in theatre art. The author makes a semiotic scheme of possible visual components in the theatre at the turn of the 20th and 21st century. The article states how important visuality is in postmodern theatre art, and which tendencies it faces in Lithuania, how visual components correlate with words, sounds and music, and how these components are created. [From the publication]

ISSN:
0868-7692
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/16010
Updated:
2020-07-28 20:26:24
Metrics:
Views: 17    Downloads: 4
Export: