LTMokiniai mokyklos patalpose ir jos prieigose nėra saugūs, jie patiria įvairaus pobūdžio prievartą ne tik iš kitų mokinių, bet, kaip rodo tyrimas, ir iš pedagogų. Smurtas mokykloje pasireiškia įvairiais būdais ir formomis. Atskirose mokyklose prievartos formos ir jų pasireiškimo mastai skirtingi, priklausomai nuo bendro kultūrinio konteksto, mokyklos mikroklimato, administracijos požiūrio į saugumą, pedagoginės ir psichologinės komandos aktyvumo ir kitų mokinių saugumą veikiančių priežasčių. Bet kokią prievartos formą patyręs mokinys tampa auka, kuriai būdingas nerimastingumas, psichologinės, elgesio problemos, nesaugumas. Siekiant įvertinti mokinių saugumo lygį ir atskleisti patiriamo smurto bendrojo lavinimo mokyklose raišką, atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo 602 mokiniai, besimokantys 6-7 klasėse. Gauti duomenys analizuojami įvertinant mokinių saugumo lygį, patiriamas įvairias prievartos formas, nustatant jų ryšį su lytimi ir mokymosi sėkme. Nustatyta, kad trečdalis berniukų ir mergaičių mokykloje jaučiasi visada saugūs, trečdalis nurodė, kad saugūs jaučiasi dažnai ir kartais. Nesaugiausios vietos mokykloje yra koridoriai, mokyklos teritorija ir tualetai. Laiko atžvilgiu nesaugiausiai mokiniai jaučiasi per pertraukas ir po pamokų. Kiek daugiau nei pusė moksleivių skriaudą patiria iš vyresniųjų klasių mokinių, ketvirtadalis - iš bendraklasių. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad moksleiviai skriaudą patiria ir iš pedagogų. Kiek daugiau nei pusė respondentų patiria emocinį smurtą, trečdalis - fizinį, pora procentų - seksualinį. Beveik dešimtadalis mokinių visada yra apkalbami, keli procentai dažnai patiria atstūmimą, apie du procentus yra visada mušami.Reikšminiai žodžiai: Smurto koncepcija; Smurto formos; Smurto raiška pagrindinėje mokykloje; Concept of violence; Forms of violence; Expression of violence at comprehensive schools.
ENPupils are not safe at schools and in its surroundings, as they experience violence of all kinds not only from other pupils, but, according to the survey, from educators as well. Violence at schools comes in many shapes and by various means: younger pupils use or experience physical violence more often, while older ones employ psychological outrage. Cases of sexual coercion are not very often; however, they do occur. The means and extent of violence in different schools vary according to cultural context, microclimate at a certain school, the attitude of administration towards safety, activeness of pedagogical-psychological personnel and many other reasons that influence pupils' safety'. A pupil who has experienced any kind of violence becomes a victim that has typical signs of anxiety, psychological and behaviour problems, insecurity. In order to cope with the problematic situation of safety at schools, to prevent the violence and help the victims, it is important that the school communities and various departments took complex and coordinated effort. Using the data received from questionnaires, safety level at schools is analyzed alongside with forms of violence and their background, relation to the sex of a pupil and his or her success in learning. [From the publication]