LTTadas Daugirdas labiau žinomas kaip muziejininkas, archeologas, kraštotyrininkas, o jo kūryba (tapyba, grafika, vitražai, gyvieji paveikslai) ligšiol slypėjo kultūrinės veiklos šešėlyje. Straipsnyje pateikiama išsami jo kūrybos analizė to meto dailės kontekste. T. Daugirdo kūryba stilistiškai skyla į dvi dalis, kurios atitinka lenkiškąjį ir lietuviškąjį etapus. Jis 1869-1870 m. mokėsi I. Trutnevo vadovaujamoje Vilniaus piešimo mokykloje, lankėsi vadinamoje "Remerių akademijoje", 1870 -1871 m. studijavo Peterburgo dailės, o 1872-1875 m. - Miuncheno meno akademijose. Baigęs studijas keturiolika metų (1877 -1891 m.) praleido Varšuvoje, vėliau grįžo į Lietuvą. T. Daugirdo estetines pažiūras veikė Miunchene lenkų dailininkai ir Adolfo Henriko Liero peizažo mokykla. Sprendžiant iš išlikusių T. Daugirdo kūrinių, jo pasirinkta kūrybinė orientacija mažai tepakito ir Varšuvos laikotarpiu, kuris buvo kūrybingiausias dailininko biografijoje. Apsigyvenęs Lietuvoje, T. Daugirdas stojo lietuviškosios tautinės kultūros puoselėtojų pusėn ir aktualizavo tautinę savastį. Idėjinis apsisprendimas keitė T. Daugirdo kūrybos pobūdį, įsivyravo liaudies meno formas atitinkanti stilistika, kai kuriuose kūriniuose derinama su secesija. Šiame straipsnyje apsiribojama T. Daugirdo Miunchene ir Varšuvoje sukurtų darbų analize, atskleidžiama jį supusi meninė aplinka, joje vyravusių estetinių nuostatų atspindžiai dailininko kūryboje, detaliau analizuojami jo tapybos darbai, vieta to meto dailės kontekste, aptariamos iliustracijos spaudai, gyvieji paveikslai, akcentuojama kritikos straipsnio svarba.Reikšminiai žodžiai: Lenkija (Lenkijos karalystė. Kingdom of Poland. Poland); Vokietija (Germany); Varšuva; Miunchenas; Dailininkai; Tapytojai; Istorija (XIX a.); Germany; Warsaw; Munich; Artist.
ENTadas Daugirdas is more known as a museologist, archeologist and regional researcher but his oeuvre (paintings, graphics, stained glass, live pictures) remained in the shade of cultural activities until present. The article presents a comprehensive analysis of T. Daugirdas’s oeuvre in the context of the art of the period. Stylistically T. Daugirdas’s oeuvre can be divided into two parts, corresponding to his Lithuanian and Polish phases. In 1869-1870 he studied at the Vilnius School of Drawing, headed by I. Trutnev and visited the so-called "Remeris Academy", in 1870 -1871 he studied art in St. Petersburg and in 1872-1875 – at the Munich art academies. After graduating he spent fourteen years (1877-1891) in Warsaw and later returned to Lithuania. T. Daugirdas’s aesthetic views were influenced by Polish artists in Munch and Adolf Henrik Lier’s school of landscape. Judging from the remaining works by T. Daugirdas, his creative orientation was not significantly changed during the Warsaw period, which was the most productive in the artist’s biography. Upon coming to live to Lithuania, T. Daugirdas joined the nurturers of the Lithuanian national culture and actualized the national self-perception. The ideological determination changed the character of T. Daugirdas’s oeuvre, manifested with the stylistics, corresponding to folk art forms, matched with secession in some works. The article is limited to the analysis of the works, created by T. Daugirdas in Munich and in Warsaw, it reveals his artistic environment, the reflections of the aesthetic provisions, which prevailed in the said environment, in the artist’s oeuvre, provides a detailed analysis of his works, their place in the context of the art of the period, discusses his illustrations in the press, his live pictures and emphasizes the importance of the critical article.