Kunigo Juozapo Šipausko pasakytas pamokslas Šv. Kazimiero garbei

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kunigo Juozapo Šipausko pasakytas pamokslas Šv. Kazimiero garbei
Editors:
  • Katilius, Algimantas, parengė [edt]
  • Subačius, Paulius Vaidotas, parengė [edt]
In the Journal:
Lietuvių katalikų mokslo akademijos metraštis [LKMA metraštis]. 2004, t. 25, p. 629-641
Summary / Abstract:

LTPamokslas apie Šv. Kazimierą neilgas ir, atrodo, nekalto religinio turinio, bet užkliuvo valdžios pareigūnams. Veiverių bažnyčioje 1872 m. kovo 4 d. pasakęs šį pamokslą kun. Juozapas Šipauskas (Szypowski) turėjo nemalonumų. Dėl to įvade prie spausdinamo pamokslo rašoma apie du dalykus: 1) Kodėl užkliuvo Šv. Kazimiero asmuo? 2) Kaip nukentėjo pamokslą pasakęs kunigas? Šv. Kazimiero kultas Rusijos imperijoje nepatiko dėl to, kad giesmėse, biogramose ir kitoje religinėje literatūroje Šv. Kazimieras buvo vaizduojamas kaip kovotojas su "schizma". Numalšinus 1863 m. sukilimą Vyriausioji spaudos valdyba 1869 m. nurodė: Iš šventųjų negali būti minimi stačiatikių persekiotojai. Archyvinėje byloje, kurioje išlikęs kun. J.Šipausko pamokslas, yra duomenų apie tai, kaip civilinės valdžios institucijos reagavo į šį pamokslą, pasakytą Veiverių bažnyčioje, ir kokių priemonių privalėjo imtis Seinų vyskupijos vyresnybė. Iš tikrųjų skandalas gal būtų ir nekilęs, jeigu Veiveriuose nebūtų veikę dvimečiai pedagoginiai kursai, kurie tais pačiais 1872 m. buvo pertvarkyti į trejų metų mokytojų seminariją. Vyskupijos vyresnybė turėjo pasiduoti Suvalkų valdininkų spaudimui ir perkelti kun. J.Šipauską į kitą parapiją. Pats kun. J.Šipauskas pageidavo vykti į Plutiškių parapiją, bet buvo paskirtas į Veisiejus. Tuo ši istorija ir baigėsi. Toliau publikuojamas kun. Juozapo Šipausko pasakytas pamokslas.Reikšminiai žodžiai: Juozapas Šipauskas; Šv. Kazimieras; Juozapas Šipauskas; St. Casimir.

ENThe authorities were dissatisfied with the sermon about Saint Casimirus, despite the fact that it was not long and of a harmless religious content. Priest Josef Szypowski, who gave the said sermon in the church of Veiveriai on 4 March, 1872 found himself in trouble. Therefore the two following questions are stated in the preface to the printed sermon: 1) What was the problem with the personality of Saint Casimirus? 2) How did the priest, who gave the sermon, suffered? The cult of Saint Casimirus was not liked in the Russian empire due to the fact that the hymns, psalms, biograms and other religious literature depicted Saint Casimirus as a fighter of the “schism". Upon the suppression of the uprising of 1863, in 1869 the General Press Council instructed that no saints, who persecuted Orthodox persons, could be mentioned in sermons. The archive case, which contains J. Szypowski’s sermon, given in the church of Veiveriai, contains data on the response of the civil authorities to the sermon, and the measures, which had to be taken by the heads of the bishopric of Seinai. The scandal would not be escalated in case the two-year pedagogical courses were not held in Veiveriai, which, in the same year 1872 were reorganized to the three-year teacher preparation seminar. The heads of the bishopric had to surrender to the pressure by the officials of Suvalkai and transfer priest J. Szypowski to another parish. J. Szypowski himself wished to go to the parish of Plutiškiai, but was appointed to Veisiejai, which was the end of the story. Further the sermon, given by J. Szypowski, is presented.

ISSN:
1392-0502
Related Publications:
Katalikų dvasininkijos rengimas Seinų kunigų seminarijoje (XIX a. - XX a. pradžia) / Algimantas Katilius ; Lietuvos istorijos institutas. Vilnius : Lietuvos istorijos instituto leidykla, 2009. 452 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/15809
Updated:
2018-12-17 11:23:17
Metrics:
Views: 31    Downloads: 2
Export: