LTModernėjančioje visuomenėje keičiasi požiūris į mokyklą, mokymo formas. Mokiniui į pagalbą ateina mokomosios mašinos. Tačiau ugdymo procese mokytojo niekas nepakeis: savo ekspresyvinėmis, intelektinėmis, motyvacinėmis savybėmis, optimizmu, socialumu, valia mokytojas sužavi auklėtinius, skatina veiklai, stiprina jų motyvus, įgyja pasitikėjimą, autoritetą. Šio tyrimo objektas - mokytojo autoriteto koncepcijos nepriklausomoje Lietuvoje (1918-1940 m.). Metodologinės nuostatos - ugdomojoje veikloje mokytojas dalyvauja visa savo esybe, todėl turi rūpintis visybiniu savo autoritetu, jo raiška. Mokytojo pasaulėžiūra buvo laikoma ypač svarbiu mokytojo autoriteto komponentu. Tai lėmė Lietuvos Konstitucijoje įrašyta tėvų teisė parinkti vaikams mokyklas pagal pageidaujamą pasaulėžiūrą. Mokytojo autoriteto koncepcijose reikšminga vieta skirta fizinių ir dvasinių savybių dermei. Tai susiję su požiūriu į žmogų kaip neskaidomą visybę. Kadangi mokytojas pedagoginėje veikloje dalyvauja visa esybe, daro įtaką visu savo autoritetu, todėl visos jo galios turi būti išugdytos ir darniai reikštis. Natūrali dvasinių ir fizinių mokytojo savybių raiška padeda sukurti teigiamas ugdomosios veiklos sąlygas. Dvasios jaunatvė - mokytojo autoriteto struktūros dėmuo. Tik jaunos dvasios mokytojas pajėgia skatinti ir tikslingai bei natūraliai skleistis mokinių galioms, pažinti aukštuosius idealus. Jaunų žmonių galių sklaidos skatinimas - ne tik pavienio individo, bet ir visos tautos pažangos variklis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mokytojo autoritetas; Mokytojo vaidmuo; Neautoritarinis ugdymas; Authority of teacher; Role of teacher; Unauthoritarian education.
ENIn the modern society the view of the school and the forms of teaching is changing. Machinery comes to help the school student. However nothing can replace the teacher in the process of nurturing: by his/her expressive, intellectual and motivational features, his/her optimism, sociality and will the teacher attracts his/her students, encourages their activities, strengthens their motives and acquires their confidence and gains authority among them. The subject of the study is the concepts of the authority of a teacher in the independent Lithuania (in 1918-1940). The methodological provisions – the teacher participates in the nurturing activities body and soul, therefore he/she must take care of his/her universal authority and its expression. The teacher’s worldview was considered an especially important element of the teacher’s authority, which was determined by the right of parents to choose schools for their children according to the desired worldviews, consolidated in the Constitution of the Republic of Lithuania. A significant place in the concepts of the teacher’s authority is dedicated to the tune of physical and spiritual traits, which is related with the view of a person as an integral totality. Since the teacher participates in pedagogical activities body and soul and has influence by all of his/her authority, all of his/her powers must be well-developed and harmoniously expressed. The natural expression of the spiritual and physical traits of a teacher helps to create positive conditions for nurturing activities. Being young at heart is an important element of the structure of a teacher’s authority. Only a young-at-heart teacher is able to naturally encourage the unfolding of the students’ abilities and learning high ideals, which is the driving force for the progress of both the individual and the entire nation.