LTXIV a. dvasinio gyvenimo nebetenkino intelektinis problemų traktavimas, todėl sustiprėjo mistinė srovė. Ėmė stiprėti individualizmas, kuriam nepakako visuotinių religinių formų ir kuris ieškojo asmeninio santykio su Dievu. Ypač svarbų vaidmenį vėlyvaisiais viduramžiais atliko vokiečių mistika; svarbiausias jos atstovas - mokytojas Eckhartas. Jis buvo krikščioniškojo mąstymo ir gyvenimo reformatorius ir krikščioniškosios filosofijos kūrėjas Vokietijoje, pirmasis savo mintis ėmęs reikšti gimtąja kalba. Studijuodamas viduramžių vokiečių mistinę literatūrą Juozas Eretas suvokė ją kaip iki tol dar neįvertintą dvasios lobį. Per dvejus metus (1928-1930) jis parašė mistinės literatūros studijas apie mokytoją Eckhartą ir jo mokinius - Heinrichą Seusę ir Johanną Taulerį. Šiame straipsnyje aptariama paskutinė Ereto mistinės literatūros studija - "Meister Eckehartas iš Hochheimo". Mokytojo Eckharto mistiniame mokyme išryškėja dvi pagrindinės ir tarpusavyje susijusios temos: sielos susivienijimas su Dievu ir Dievo gimimas žmogaus sieloje. Kad Dievas galėtų gimti žmogaus sieloje, ji turi apsivalyti - išsivaduoti iš visų vaizdinių ir sąvokų, nes tokiam gimimui reikia, kad siela nepriklausytų ne tik nuo išorinio pasaulio, bet ir nuo savo valios. Atsisakiusi visų vaizdinių ji visiškai susilieja su Dievybe ir taip sugrįžta į savo šaltinį. Sugrįžti į pradinę vienovę su Dievu - tai pagrindinis Eckharto mistinio mokymo aspektas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Juozas Eretas; Mokytojas; Vokiečių mistika; Susivienijimas su Dievu; Kalba; Juozas Eretas; Meister Eckhart; The german mysticism; Soul with God; Language; Johannas Eckhartas; Krikščioniškoji filosofija; Misticizmas; Christian philosophy; Mysticism.
ENOnly intellectual consideration of problems did not satisfy the spiritual life of the 14th c. and thus the mystical stream of thought became stronger. Individualism which was not satisfied only with commonly accepted forms of religion and sought a personal relationship with God increased. German mysticism played a particularly important role in the late Middle Ages. Its most prominent representative was Meister Eckhart. He was a reformer of Christian thinking and life and the founder of Christian philosophy in Germany. He was the first one to express his thoughts in the German language in written form. During his studies of medieval German mystical literature Juozas Eretas regarded it as a not yet discovered spiritual treasure. In the two-year period (1928-1930) he wrote studies on Meister Eckhart and his disciples - Heinrich Seuse and Johannes Tauler. This article discusses Eretas's last study on mystical literature - "Meister Eckhart from Hochheim". There are two main and mutually interrelated themes in the teachings of Meister Eckhart, i.e. the unification of the human soul with God and the birth of God in it. So that God may be born in the human soul, it has to be purified from every image and concept. Only then can it be freed from both the external world and the person's own will. After achieving this, it merges completely with the Divine and thus comes back to its original source. Such a coming back to the original unity with God is the main aspect of the mystical teachings of Meister Eckhart. [From the publication]