LTStraipsnyje analizuojami Vargdienių seserų vienuolijos kūrimo istorijos ypatumai, apžvelgiama svarbiausia Jurgio Matulaičio veiklos dalis, kuriai jis teikė ypatingą reikšmę. Jurgis Matulaitis Obeliuose įkūrė pirmą lietuvišką moterų vienuolyną - Švenčiausiosios Jėzaus Širdies Tarnaičių seserų kongregacijos namus. Šis istorinis bandymas nebuvo sėkmingas pirmiausiai dėl tautinių nesutarimų, abipusio nepasitikėjimo bei kaltinimų. Jurgis Matulaitis, žinodamas visuomenės tautines nuostatas bei jų atspindį spaudoje, vis dėlto norėjo Obeliuose įkurti lietuvišką moterų vienuolyną pasitelkdamas į pagalbą lenkes. Straipsnyje yra daroma prielaida, kad tokį kontraversišką Jurgio Matulaičio poelgį skatino pastikėjimas lenkių vienuolių protingu dievobaimingumu, protingu tautinių dalykų tvarkymu bei jo glaudus asmeninis ryšys su Lenkijos Bažnyčia bei pagarba jai kaip tikėjimo skleidėjai Lietuvoje. Pirmasis pasaulinis karas sutrukdė moterų vienuolijos kūrimui. 1918 m. grįžęs į Lietuvą, Jurgis Matulaitis imasi kurti seserų kongregaciją Marijampolėje. 1918 m. spalio 15 d. seserų kongregacijai jis davė Nekaltai Pradėtosios Švenčiausios Panos Marijos vargdienių seserų kongregacijos vardą. Gyvenime ir šnekamojoje kalboje buvo vartojamas jo sutrumpintas variantas, t.y. Vargdienių seserų kongregacija, o ilgainiui "Mergelės" pakeitė pavadinimo žodį "Panos". Iš Marijampolės vargdienių sesrys plito po Lietuvą, JAV ir Kanadą.Reikšminiai žodžiai: Vargdienių seserų vienuolija; Convent of the sisters of the poor; Founding.
ENThe article pays attention to questions which had received only scant attention in earlier studies. At the beginning of the 20th c. the attitude of the Lithuanian press toward Polish religious orders was very clear and unequivocal: in favour of religious orders but without Poles. In forming the first religious order of sisters in Obeliai Jurgis Matulaitis did not refuse Polish support. What fostered such behaviour? The article attempts to answer this question. Another matter is that literature gives more credit for establishing the sisters of the poor to the model of the Western (Ingenbol) convent school. However, a more attentive study of the press allows one to assert that the greater part of the core of the sisters of the poor was made up from the pupils of the Eastern school - the St. Paul Association in St. Petersburg founded by Rev. J.Vailokaitis and fostered by Rev. K.Rėklaitis. [From the publication]The article analyzes the peculiarities of the history of founding of the Sisterhood of the Miserables and overviews the most important part of the activities of Jurgis Matulaitis. Jurgis Matulaitis founded the first Lithuanian women’s convent in Obeliai – the House of the Congregation of the Handmaids of the Sacred Heart of Jesus. The said historical attempt was not successful due to the national disagreements, the mutual mistrust and accusations. Jurgis Matulaitis, being aware of the nationalistic attitude of the society and its reflections in the press, wished to found the first Lithuanian women’s convent in Obeliai with the help of Poles. The article makes an assumption that such controversial acts of Jurgis Matulaitis were encouraged by his confidence in the reasonable godliness of the Polish nuns, reasonable handling of the national issues and his close personal relations with the Church of Poland and its respect as a disseminator of faith in Lithuania. The founding of the sisterhood was interrupted by the WWI. In 1918, upon returning to Lithuania, Jurgis Matulaitis commenced founding the sisterhood in Marijampolė. On 15 October, 1918 he named the congregation the Sisters of the Immaculate Conception of the Blessed Virgin Mary. In the spoken language the shortened name, i. e. the Sisterhood of the Miserables was used. The sisters spread from Marijampolė in Lithuania, the USA and Canada.