LTJaponų šintoizmas yra archajiška religija, išlikusi iki šių dienų. Kai kurie jos vaizdiniai bei ritualai sutampa su baltiškų religijų elementais. Straipsnyje nagrinėjami panašumai tarp japonų šintoizmo ir baltų religijų. Lyginamos abiejų religijų tradicijos ir ritualai, dievų, šventyklų, piliakalnių reikšmės, įvaizdžiai ir funkcijos. Analizuojami dievybės vaizdinių ir vaisingumo ritualų tipologijų sutapimai šintoizmo ir baltų religijose, pasikartojantys siužetai japonų pasakojimuose apie dvasių ir mirusiųjų pasirodymus ir lietuvių mitologinėse sakmėse. Tokių panašumų yra daugybė: ypatingas dėmesys protėviams, Eurazijoje būdingas tik lietuviams ir japonams, labai skaidrus santykis su mirusiaisiais, mirusių valdovų sudievinimas, mažai dėmesio šventyklų tvarumui. Aukos dievams Japonijoje gali būti iš popieriaus ir medžio padarytos simbolinės figūrėlės, labai primenančios lietuviškus "sodus". Mūsų baltiška ir šintoistinė tradicijos yra kaimyninės. Jos įgavo savitų bruožų, bet drauge išlaikė ir konservatyvių bruožų, leidžiančių atpažinti, kad tai skirtingi to paties masyvo kampai. Kaip bebūtų keista, kai kada mūsų religinei mitologinei sistemai rekonstruoti gali būti pasitelkiamas šintoizmas, pavyzdžiui, piliakalnių motyvacijai, santykio su gamtos objektais ir sakralybės išgyvenimui per gamtą ir žmogaus pagamintus daiktus, kuriant dvasios, deivilo ir dievo definicijas ir pan. Etninę lietuvių religiją ir japonų šintoizmą taip pat vienija ypatingas gebėjimas gyvuoti sinkretinėje sąsajoje su pasaulinėmis religijomis: krikščionybe lietuvių atveju ir budizmu japonų atveju.Reikšminiai žodžiai: Šintoizmas; Baltų religija; Ritualai; Dievai; Dvasios; Kami; Shinto; Baltic religion; Rituals; Deities; Spirits; Kami.
ENThe Japanese Shinto is an archaic religion, which survived till the present day. Its certain images and rituals coincide with elements of the Baltic religions. The article examines the similarities between the Japanese Shinto and the Baltic religions, compares the traditions and rituals of both religions, the meanings, images and functions of deities, shrines and barrows and analyzes the coincidences of the images of deities and typologies of fertility rituals in Shinto and Baltic religions, the subjects of appearance of spirits and dead persons, frequent in Japanese and Lithuanian mythological stories. There are a lot of such similarities: special attention to the forefathers, characteristic of only Lithuanians and the Japanese in Eurasia, very transparent relations with the dead, canonization of the rulers of the dead and smaller attention to the robustness of shrines. The sacrifice to the gods in Japan can be symbolical figurines, made of paper or wood, which remind the Lithuanian "sodai". The Baltic and Shinto traditions are neighbouring. They acquired peculiar traits however also retained certain conservative characteristics, allowing for recognizing the different corners of the same array. Strange as it may seem, sometimes Shintoism can be employed for the purpose of reconstruction of Lithuanian religious mythological system, for instance, in the cases of motivation for barrows, experiencing the relation with the objects of nature and sacredness through nature and man-made objects, when developing the definitions of the spirit, god and the devil, etc.. The ethnic Lithuanian religion and the Japanese Shinto are also connected by a special ability to be in a syncretic relation with global religions, i. e. Christianity in the case of Lithuanians and Buddhism in the case of the Japanese.