LTXVIII a. pab.–XIX a. per. Marijampolėje veikė marijonų vienuolyno suorganizuota ir išlaikoma vidurinė mokykla, kuri buvo pagrindinis didelės dalies Užnemunės regiono viešojo švietimo centras. Tai buvo kelių lygmenų (klasių) mokymo įstaiga, pagrindinį dėmesį skyrusi klasikiniam humanitariniam lavinimui. Teigtina, kad Marijampolės marijonų pasaulietinės mokyklos mokytojai jau XVIII a. pab. disponavo išplėtota, organiška pedagogikos koncepcija, pagrįsta empirinės amžiaus psichologijos įžvalgomis. Marijonų pedagogai aiškiai formulavo bajorų luomo jaunuomenės auklėjimo tikslus ir priemones. Galutinis auklėjimo tikslas – riterio išugdymas, pasiekiamas lavinant protą ir diegiant teigiamas moralines savybes. Pagrindinis vaidmuo perimant bajoriškas, rafinuotas elgesio normas teko retorikos pamokoms, kurios vyko pagal jėzuitų mokyklose sukurtą modelį. Lietuvos vidurinio lavinimo istorijos kontekste Marijampolės mokykla savita gebėjimu savarankiškai (be tiesioginio Edukacinės komisijos palaikymo) recipuoti ir skleisti Apšvietos epochos nuostatas ir idėjas. Dar savitesnė, kad gebėjo jas ir jų patriotinį pilietinį kryptingumą išsaugoti net kelis kartus radikaliai keičiantis politinei administracinei krašto situacijai. Apšvietos pedagogika plito periferijoje, kur ją skleidė žemesnės kilmės ir neišskirtinio socialinio statuso aktyvesni dvasininkai. Marijampolės marijonų vienuolyno mokyklos atliko svarbų vaidmenį, tarpininkaudamos tarp aukštosios, Apšvietos idealų veikiamos retorinės kultūros ir liaudiškai kultūrai artimos smulkiosios lietuviškai tebekalbėjusios bajorijos kultūros.Reikšminiai žodžiai: Andriejus Katilius; Apšvieta; Apšvietos amžius; Bajorų ugdymas; Lavinimo formos ir tikslai; Lietuvos švietimas; Marijampolė; Marijampolės marijonų mokykla; Marijampolės marijonų viešoji mokykla; Ugdymo idealai; Vaikystės ir jaunystės samprata; Andreus Katyll (Andrzej Katill); Education in Lithuania; Educational ideals; Enlightenment; Era of Enlightment; Marian School in Marijampole; Marian public school in Marijampolė; Marijampolė; Noble Education; Tasks and forms of training; The concepts of the childhood and youth.
ENThe work investigates the public school organized by the Marian priests in Marijampolė in the last quarter of the 18th c. and first decades of the 19th c. It is affirmed that this was a middle level (sub district type) institution of learning that adhered to the traditions of classical, humanities education. The remaining documents bear witness to its individuality: independence (it was not subordinate to the Education Commission), uninterrupted direction of education (patriotic orientation) and in the context of the period modern educational rules. The outlines of the latter are reconstructed relying on manuscript sources from the junction of the 18th-19th centuries (texts translated from the Polish language are provided). The problems of its practical implementation are discussed. The main task of the school, whose policies are discussed ,was the education of the lower nobility. The hypothesis is raised that the Marian pedagogues were oriented to the progressive education institution of the enlightenment era - the college of the nobles. The analysis of the notes of the monastery school in Marijampolė allows one to grasp the psychological rudiments of the periods of the age, the originality of the concepts of childhood and youth. The Marian school no longer represented the baroque mentality. [From the publication]