LTStraipsnyje pristatomas mažai Lietuvos kultūros ir dailės istorijai žinomas bajoriškosios kilmės profesionalus menininkas Nikodemas Erazmas Ivanauskas, Paragių dvaro (Akmenės raj.) savininkas. Svarbūs tyrinėjimų aspektai - bajorystė, dvarininko įvaizdis, dvasinės vertybės, kultūros modernėjimas, jausmų sfera. Taip pat aptariami gyvensenos, veiklos, estetinių idealų, išsilavinimo, požiūrio į socialinius reiškinius dalykai. Šių sričių analizė pasirinkus pavyzdžiu N. E. Ivanausko asmenybę sudaro galimybę kalbėti apie dvilypumą arba, tiksliau, - svajonių ir tikrovės neatitikimą, idealizmo ir realiosios tikrovės sandūrą. N. E. Ivanausko asmenyje atsiskleidžia kaip XIX a. pab.-XX a. I pusėje luominė priklausomybė ilgainiui įgavo naują kokybę, grindžiamą inteligencijos, išsimokslinimo, talento argumentais. Nors visuomenės demokratėjimas keitė įprastą gyvenseną ir pažiūras, vyraujantys stereotipai, šimtmečiais susiklostę normų reglamentai kito labai lėtai. Ypač šis pasipriešinimas akivaizdus, kuomet kalbama apie smulkiuosius dvarus, kuriuose vyraujantys stereotipai natūraliai kito labai lėtai. N. E. Ivanauskas siekė išsaugoti ir išlaikyti iš tėvų paveldėtą dvarą ir tai lėmė tam tikrą jo uždarumą (nulemtą tuometinės sustabarėjusios provincijos aplinkos). Antrojoje straipsnio dalyje pateikiami dabartiniu metu Lietuvos muziejuose (Nacionaliniame M. K. Čiurlionio, Žemaičių "Alkos" Tešiuose, "Aušros" Šiauliuose, Lazdynų Pelėdos memorialiniame Paragiuose) saugomi išlikę N. Ivanausko sukurti darbai, nagrinėjama jų tyrinėjimų problematika. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Paragiai; Dailininkai; Tapytojai; Dvarai; Muziejai; Artists; Painters.
ENThe article introduces Nikodemas Erazmas Ivanauskas, the owner of the Paragiai manor, who is not well known in Lithuanian cultural and art history studies of artists of gentry descent. His creative heritage is various: the artist painted, copied pictures, made sculptures, wrote novels and verse. But this heritage was forgotten in Lithuanian cultural and artistic history because of unfortunate circumstances. Today the artist's works are kept in various Lithuanian museums: 'Aušra' in Šiauliai, Samogitian 'Alka' museum in Telšiai, M. K. Čiurlionis National Art Museum, the memorial museum of Lazdynų Pelėda in Paragiai. Besides this, the author's pictures of religious themes are also located in the Lithuanian churches. Important aspects of the research are the content of gentry, images of the land-lord, spiritual values, the modernization of culture, the sphere of emotions. Much attention is dedicated to the questions of life style, activity, aesthetical ideals, education and the attitude towards social phenomenon. The analysis of these spheres in the context of N. Ivanauskas personality allows the researcher to speak about duality, or, to be more precise - the non-correspondence of dreams and reality, the clash of idealism with reality. The artist is also known as a character of literature (in the works of Lazdynų Pelėda and his daughters, the Ivanauskaitės sisters) and this reveals more deeply the relationship of reality and illusions in creative activity and life. [From the publication]