LTDarbo tikslas - remiantis stilistine analize ir žinomais kūriniais, naujai atributuoti kai kurias skulptūras iš Tytuvėnų, Šiluvos, Šaukoto ir Zapyškio bažnyčių, jų autoriumi įvardijant skulptorių Tomą Podgaiskį. Tomo Podgaiskio kūrybos analizė iliustruoja, kad, viena vertus, tam tikrų kūrinių autorystė gali būti įvardijama nesiremiant rašytiniais šaltiniais, kita vertus, rašytinių šaltinių buvimas nepanaikina tikrovės kaitos faktoriaus, todėl aklas jų kartojimas sukuria tikrovės iliuziją. Be anksčiau skulptoriui Tomui Podgaiskiui priskirtų Kauno arkikatedros, Šiluvos, atskirų Tytuvėnų ir Telšių altorių, į jo kūrybinę biografiją galime įrašyti du Tytuvėnų didžiojo altoriaus bei vieną Šiluvos medinį Nukryžiuotąjį, taip pat "Prisikėlusio Kristaus statulas" iš Šaukoto ir Zapyškio bažnyčių3''. Šie kūriniai teikia daugiau duomenų apie gipso darbais pagarsėjusio skulptoriaus Tomo Podgaiskio medžio drožybą. Galima spėti, kad skulptorius Tomas Podgaiskis dabartinės Lietuvos teritorijoje aktyviai kūrė iki pat 1798 metų. Nors absoliuti dauguma Podgaiskio kūrinių atribucijų (išskyrus Kauno arkikatedrą ir iš dalies Šiluvą) neparemta istoriniais šaltiniais, tačiau jo ryškus individualus plastinis braižas pats tapo autoriaus "parašu" ir savotišku šaltiniu, užpildančiu baltas biografijos dėmes.Reikšminiai žodžiai: Tomas Podgaiskis; Tomasz Podhayski; Dailės istorija; Skulptūros istorija; Kauno arkikatedra bazilika; Šaukotas; Šiluva; Telšiai; Tytuvėnai; Zapyškis; Nukryžiuotasis; Prisikėlęs Kristus; Krikščioniška ikonografija; Tomas Podgaiskis; Tomasz Podhayski; History of sculpture; Christian iconography; Crucifix.
ENThe article analyses the works of sculptor Tomas Podgaiskis (1741-after 1798) who worked in the Grand Duchy of Lithuania during the second half of the XVIII c. According to written sources it is known that he made the altar sculptures and the plastic decor in Kaunas Cathedral and Šiluva Basilica. Some researchers (Stasys Latonas) attributed to him separate altars in Tytuvėnai and Telšiai churches. This article for the first time identifies Tomas Podgaiskis as the author of individual wooden and plaster sculptures in the churches of Tytuvėnai (the two Crucifixes of the High altar), Šiluva (the Crucifix), Šaukotas and Zapyškis (the Resurrection). This is made on the basis of stylistic analysis and distinctive touch; respectively, the erroneous Tomas Podgaiskis authorship of the Crucifix of the High altar in Kaunas Cathedral is also denied. The newly attributed works not only complement the biography of Tomas Podagaiskis, but also enable one to claim that until 1798 he worked in the territory of the Grand Duchy of Lithuania. The analysis of Tomas Podagaiskis' work illustrates that, on the one hand, the authorship of individual works may be determined without reference to written sources, while on the other hand, the existence of written sources does not eliminate the change of reality, therefore a blind following of the sources leads to the creation of the illusion. [From the publication]