LTPriimta skirti dvi istoriškai susiformavusias dailininko knygos kryptis. XIX a. pabaigoje-XX a. pradžioje Prancūzijoje atsiradusi vadinamoji livre d'artiste (dailininko knyga) siejama su meniniais bibliofilams skirtais leidiniais. Lietuvoje dailininko knygos pradžia - XX a. 4-asis dešimtmetis, Nepriklausomybės atkūrimas Lietuvoje lėmė jos plėtotę. Paskutiniojo dešimtmečio pradžioje atsirado galimybių Lietuvos dailininkams susipažinti su svetur susiformavusia dailininko knygos samprata, šios srities užsienio autorių kūryba ir išplėtoti savitas tendencijas, įsitraukti į bendrą pasaulinį judėjimą. Lietuvoje dailininko knygos reiškinys įgijo tarptautinę reikšmę. Tradicinės knygos virsmą unikalia, individualia dailininko knyga lėmė bendri kultūros pokyčiai. Išplėtojus masines informacijos priemones tradicinė knyga ima prarasti savo ankstesnę reikšmę. Dailininko knygoje, kai nebesiekiama kaupti, perduoti ir saugoti informacijos, atsiranda naujas, tiesioginis meninės raiškos ryšys su realybe. Joje taikomos netekstinės vizualios formos kaip estetinė kokybė. Straipsnyje nagrinėjama lietuvių dailininko knygos samprata ir pagrindinės formos. Remiantis dailininkų kūriniais, literatūriniais šaltiniais, siekiama išsamiau apibūdinti savitus Lietuvos dailininko knygos bruožus, kuriuos plėtoja šiuolaikiniai menininkai. Taip pat tapo aktualu apibendrinti Lietuvos dailininko knygos raidos kryptį, įtakas, sąsajas su knygos meno tradicija ir grafika.Reikšminiai žodžiai: Dailininko knyga; Bibliofilinė knyga; Knyga-objektas; Kaligrafija; Knygos architektonika; Modernizmas; Postmodernizmas; Fluxus; Artist's book; Bibliophile's book; Book-object; Caligraphy; Architectonics of book; Modernism; Postmodernism; Fluxus.
ENTraditionally two historically shaped directions of the artist’s book are distinguished. The so-called livre d’artiste (the artist’s book), which emerged in France at the end of the 19th – beginning of the 20th century is related with artistic publications, targeted at bibliophiles. The beginnings of the artist’s book in Lithuania are the thirties of the 20th century and the reinstatement of independence of Lithuania encouraged development of the genre. In the beginning of the last decade there emerged possibilities for Lithuanian artists to get familiarized with the concept of the artist’s book, which had shaped in the foreign countries, the oeuvre of the foreign authors in the area, develop their own peculiar trends and get involved into the global movement. The phenomenon of the artist’s book in Lithuania acquired an international significance. The transition of the traditional book into a unique individual artist’s book was determined by the common culture changes. Upon the expansion of the mass media tools the traditional book commenced losing its previous significance. A new direct relation between the artistic expression and the reality emerged in the artist’s book, when there was no longer the need to accumulate, convey and store information, there emerged a new direct connection between the artistic expression and the reality, in which such non-textual visual forms as aesthetic quality are applied. The article examines the concept and main forms of Lithuanian artist’s book. Referring to artists’ creations and literary sources, attempts are made to more comprehensively characterize the peculiar traits of the Lithuanian artist’s book, developed by the modern artists. In addition, it became relevant to summarize the direction of development of the Lithuanian artist’s book, the influences and the relations with the book art traditions and graphics.