LTStraipsnyje yra analizuojamas vyriškų galvos apdangalų pristatymas lietuvių liaudies dainose, gauta informacija gretinama su etnografinės medžiagos duomenimis bei aptariamos kepurės perkeltinės reikšmės poetinių dainų kontekste. Atlikta analizė leidžia tvirtinti, jog vyriška kepurė gali būti pristatoma kaip buitinė realija lietuvių liaudies dainose, tačiau nevienareikšmiu įvaizdžiu ji tampa poetiniame dainos kontekste. Jaunikaičio orumo ženklas - puošni kepurė. Merginos būsenas ir patirtį įkūnija vainikas, o analogiškus jaunikaičio išgyvenimus nusako kepurė. Pastaroji, kuri liaudies dainose dažniausiai vartojama perkeltine prasme, prisideda prie vestuvinių apeigų išgyvenimų ir nuotaikų poetizavimo. Kepurė yra bernystės atributas. Vos praradus bernystės statusą, šis galvos apdangalas nuo galvos yra nubloškiamas žemėn. Lietuvių liaudies dainų analizė atskleidžia vieną įdomų faktą. Kepurės išvaizda yra detaliai nusakoma, jei galvos apdangalas dainoje yra minimas kaip buitinė realija. Jei kepurė dainos poetiniame kontekste minima perkeltine reikšme, tuomet žinių apie jos formą, spalvą, ar apie tai, iš ko ji padaryta, beveik nėra.Reikšminiai žodžiai: Kepurė; Vyrų apranga; Lietuvių liaudies dainos; Poetinis įvaizdis; Buitinė realija; Cap; Male clothing; Lithuanian folk songs; Poetic image; Mundane object.
ENThe paper focussed on the representation of male hats in Lithuanian folk songs. According to the purpose of the hats, two main aspects are singled out: 1. Songs in which the hat is represented as male headgear. 2. Songs the poetic context of which turns the hat into a poetic image. Folk songs often mention woollen hats. Marten hats are especially impressive. This noble headdress helps create the image of a respectable young man in Lithuanian folk songs. However, songs that mention woollen hats are ritualistic and reflect the archaic social order. Thus, expensive woollen hats could be a mundane object dating back to the times before the rise of the commodity market. Hats were decorated with feather and at weddings with rues. Lifting and putting the hat back on in folk songs is not only a polite gesture but also an illustration of the characters' emotions and experiences. A young man on horseback lifts his hat in a knightly fashion for a girl wearing a wreath. The hat is a symbol of a young man in Lithuanian folk songs, in the same way as a wreath embodies a young girl's states of mind and heart, the male hat reflects a corresponding male experience. The hat is indicative of a status of an unmarried, free-lancing man and is disposed of as soon as this status is lost. [From the publication]