LTLauryno Masiulio Gucevičiaus kilmė - iki šiol gana mažai sritis, todėl straipsnyje nagrinėjami klausimai: ar gimtosios aplinkos psichoemocinė specifika negalėjo daryti poveikio visai architekto veiklai? Jei taip, tai kokiu kokiomis formomis ji galėjo atsiskleisti? Siekiama išsiaiškinti kūrėjo poelgių ir darbų motyvus, vidinius psichoemocinius stimulus, etines moralines savybes ir gyvenimo nuostatas, kurios neabejotinai turėjo vienaip ar kitaip atsispindėti architektūrinėje kūryboje ir egzistencinėse peripetijose. Architekto kaip asmenybės brandai psichoemocinį pagrindą padėjo valstietiška, kaimiška kilmė, Kupiškio krašto aplinka, vertybinė auklėjimo etika ir aktyvios liaudies kūrybinės tradicijos. Kaip kūrėjas jis buvo drąsus, priešinosi varžančioms formalistinėms normoms, siekė architektūros santūrumo ir paprastumo, dvasinės emocinės šilumos ir giedrios harmonijos, pagarbos gamtinei aplinkai ir ūkiniams statiniams kaip lygiaverčiams architektūrinių ansamblių komponentams. Visa tai adekvatu kupiškėnų kaimo architektūros tradicijoms. L. Masiulio Gucevičiaus kūryboje prasiveržia esminių liaudies architektūros bruožų monumentalizacija. Pilietiniu patriotiniu požiūriu jis buvo patriotas, atkakliai besiveržiantis į laisvę, pasiaukojamai besipriešinantis Rusijos imperijos okupacijai. Moraliniu etiniu aspektu Gucevičiui būdinga ištikimybė tradicinėms, nuo mažens įdiegtoms bendruomeninėms ir krikščioniškoms vertybėms, glaudus santykis su tėvyne, altruistinis solidarumas su gimine, nepaisymas sunkiai pasiekto statuso.Reikšminiai žodžiai: Laurynas Gucevičius; Architektai; Kupiškio kraštas; Kūrėjo asmenybės idealai ir vertybės; Kūrybos psichologija; Etnopsichologija; Klasicizmas; Architect Laurynas Gucevičius; Kupiškis land; Ideals and values of creative personality; Creative psychology; Ethnopsichology; Lithuanian Classicism architects.
ENThe psycho-emotional formation of the architect Laurynas Masiulis Gucevičius as a personality was based on his peasant, rural origins in Kupiškis and the environment of valuebased education ethics and dynamic folk art traditions. In terms of creativity, he was characterised by courage in opposing restrictive formalist norms, while seeking architectural moderation and simplicity, spiritual, emotional warmth and serene harmony, respect to the natural environment and treating household constructions as equal components of architectural ensembles. All this is adequate to rural architectural traditions of Kupiškis region. His work is marked by the monumentalisation of essential features of folk architecture. In terms of his civil-patriotic attitudes, he is characterised by a persistent strive towards freedom, intellectual enlightenment, patriotic self-awareness and committed resistance to the Russian Imperial occupation. In terms of moral-ethical views, the distinguished himsey by fidelity to traditional communal and Christian values acquired in childhood, affinity to his homeland and altruist solidarity with his family despite his essentially changed social status achieved for a heavy price. [From the publication]