LTEkslibrisas yra knygos nuosavybės žymuo. Jo šerdis - žodinė informacija apie knygos savininką, susidedanti iš lotyniškos frazės "ex libris" (iš knygų) arba jos atitikmens kitomis kalbomis ir knygų savininko įvardinimo asmenvardžiu (vardu, pavarde, inicialais) arba institucijos pavadinimu. Ši informacija įvelkama į vizualinį rūbą, kartais dar papildoma žodiniais tekstais. Galimi du šiuolaikinio ekslibriso tipologijos pagrindai: dedikacinis ir stilistinis. Pirmasis yra universalesnis, nes apima ir vizualinę, ir verbalinę sritį, tuo tarpu antrasis susijęs tik su vizualine. Remiantis dedikacijos pagrindu ekslibrisai pirmiausia skirstytini į asmeninius ir institucinius. Pirmosios grupės ekslibrisais žymimos asmeninių bibliotekų knygos, antrosios - institucijų. Straipsnyje tyrinėjami asmeniniai ekslibrisai, aptariami asmens reprezentacijos ekslibrise būdai. Sutinkami įvairūs asmens reprezentacijos būdai, kuriami sudarant tokias prasmines jungtis tarp su asmeniu susijusių objektų, reiškinių, fantazija pagrįstų improvizacijų, kad jos tampa asmens išraiška. Žmogaus vaizdavimas ekslibrise - tai asmenybės įvaizdžio sukūrimas, peržengiantis atvaizdo ribas, aprėpiantis daug platesnius asmenybės sklaidos horizontus. Straipsnyje išskirti asmeniniams ekslibrisams būdingi vaizdo tipai: statiškasis-konstatuojamasis ir dinamiškas-pasakojamasis. Pagal vaizdo pobūdį išskirti trejopi ekslibrisai: atvaizdai, perkeltinės prasmės atvaizdai ir įvaizdžiai. Taip pat aptartos labiausiai paplitusios teminės ekslibrisų grupės.Reikšminiai žodžiai: Ekslibrisas; Tipologija; Asmenys; Knygos; Atvaizdas; Bibliotekos; Bookplate; Typology; Persons; Books; Portrayal; Libraries.
ENA bookplate is a mark of a book's ownership. Its core is verbal information about the owner composed from a Latin phrase ex libris (from the books of) or its equivalents in other languages and the naming of an owner by his/her proper name (first name, family name, initials) or the name of an institution. This information is cloaked in one or another visual robe and sometimes supplemented with adjacent verbal texts. Two typological grounds of modern bookplates are possible: dedicatory and stylistic. The first seems more universal as it includes both visual and verbal spheres, while the second touches only upon the visual one. Dedications of bookplates may be divided into personal and institutional. Bookplates of the first group mark the holdings of personal libraries, those of the second group identify books of institutions, organisations, associations, and alike. This article investigates personal bookplates and aims at tracing the ways by which a bookplate represents a person. In the world of bookplates, such means are numerous. Representations expressing a person are created through meaningful combinations of objects, phenomena, and imaginary improvisations related to or associated with a personality. In many cases, such expressions surpass a portrait. Actually, a portrayal of face or body featuring external resemblance is one possibility among a variety of ways of depicting a human being. Representation of a person in a bookplate projects an image of personality that transgresses boundaries of portraiture and embraces vast horizons of personal manifestations. [From the publication]