LTStraipsnyje nagrinėjama šiuolaikinių valdymo kontrolės sistemų (VKS) taikymas ir jų efektyvumas Lietuvos įmonėse, kontroliuojamose užsienio savininkų. Šiuolaikinės VKS turėtų suteikti vietinei vadovybei reikalingą informaciją, atspindinčią kompanijos veiklą iš įvairių dalininkų perspektyvos. Tačiau valdymo kontrolės įrankiai kartais neatlieka šios pagrindinės funkcijos. Taigi straipsnyje nagrinėjamas klausimas, kiek yra efektyvios veiklos valdymo sistemos (VVS ) Lietuvos telekomunikacijų kompanijose, kai jas greitai besikeičiančioje pramonės šakoje diegia užsienio motininės kompanijos. Straipsnyje pateikti rezultatai tyrimo, atlikto apklausiant 78 aukščiausio ir vidutinio lygio vadovus dviejose telekomunikacijų kompanijose. Kompanijų taikomų VKS efektyvumas skyrėsi. Abiejų kompanijų VVS turi pakankamą rodiklių rinkinį, atspindintį pagrindines perspektyvas: finansinę, klientų, verslo procesų, mokymosi ir plėtros. Tačiau aukščiausio lygio vadovai teigė, kad VVS efektyviai padeda priimant sprendimus, kai tuo tarpu vidutinio lygio vadovai spręsdami retai taikė VVS. VVS monitoringo vaidmuo vis dar vyrauja atliekant koordinavimo funkciją tarp vidutinio lygio vadovų. Analizė parodė, kad per daug sėkmės faktorių yra laikomi vienodai svarbiais. Tai reiškia, kad nepakankamai dėmesio skiriama prioritetams. Tyrimo rezultatai rodo, kad VKS efektyvumo skirtumai susidaro dėl telekomunikacijų kompanijų valdymo struktūros specifikos. Nepaisant to, daroma išvada, kad interaktyviai taikoma VVS yra potencialiai efektyvi, net jei kompanija veikia sparčiai besikeičiančioje aplinkoje.Reikšminiai žodžiai: Valdymo kontrolės sistemos; Efektyvumas; Lokalizacija; Pokyčiai; Valstybė; Savininkų interesai; Telekomunikacijų pramonė; Management control systems; Effectiveness; Localisation; Changes; Governance; Stakeholders' interests; Telecommunications industry.
ENThe paper addresses the issue of introduction and effectiveness of modern management control systems (MCS) in Lithuanian enterprises controlled by foreign owners. Modern management control systems are supposed to provide local management with useful information, reflecting firm's performance from different stakeholders' perspectives. However, the tools of management control sometimes fail in providing with this main function. Thus, the question is raised as to the extent to which performance management systems (PMS) are effective within Lithuanian telecommunication companies, when they are implemented by foreign parent companies in the rapidly changing environment of the industry. The paper reports the findings of a survey of 78 top and middle level managers of two telecommunication companies. Results of the research indicate that differences in the effectiveness of MCS do exist due to the specifics of governance structures within the telecommunication companies. Nevertheless, it is concluded that, when used interactively, a PMS is potentially effective even if a company operates in a rapidly changing environment. [From the publication]