LTNustatyta, kad netektį šeimoje patyrę mokiniai mažiau nei jų vienmečiai yra internalizavę atvirumo, tikėjimo kitais ir savimi, jautrumo, pagarbos, savitvardos, solidarumo ir aktyvumo vertybes. Jų bendraamžiai, nepatyrę netekties, yra atviresni, labiau tikintys kitais ir savimi, solidaresni ir aktyvesni. Netektį patyrusios mergaitės mažiau pasitiki savimi, menkesnis dėmesingumas, savikontrolė ir iniciatyvumas. Tačiau tarp tokių mergaičių esama daugiau internalizavusių atvirumo, tikėjimo kitais bei solidarumo vertybes. Kita vertus, tiek netektį šeimoje patyrusios, tiek ir jos nepatyrusios mergaitės mažai skiriasi viena nuo kitos pagal savitvardos, pagarbos ir aktyvumo vertybių realizavimą praktiniais veiksmais, kadangi šiais elgesio atvejais negauta statistiškai reikšmingų skirtumų. Patirta netektis berniukų elgesį neigiamai veikia labiau nei to paties amžiaus mergaičių, kadangi akivaizdesni mergaičių elgesio skirtumai nustatyti tik kai kuriais atvejais. Netektį patyrę berniukai mažiau nei jų bendraklasiai yra internalizavę atvirumo, tikėjimo kitais ir savimi, jautrumo, savitvardos ir aktyvumo vertybes. Egzistuoja tam tikri emocinių išgyvenimų skirtumai tarp netektį šeimoje patyrusių ir jos nepatyrusių vaikų. Būtent netektį šeimoje patyrę vaikai kiek dažniau nei bendraklasiai pyksta ir rečiau nei netekties nepatyrę mokiniai džiaugiasi ir pasitiki savimi. Netekties šeimoje nepatyrę mokiniai dažniau džiaugiasi, pasitiki savimi ir kur kas rečiau pyksta. Vadinasi, patirta netektis šeimoje turi įtakos vaikų emociniams išgyvenimams. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Šeima; Netektis; Pradinukai; Family; Loss; Primary school pupils.
ENIn this article we emphasized children’s social-moral behaviour through value internalization and their emotions as the basis for their socialization. Revealing the data of the research made with 13 teachers and 263 primary school children back in 2003-2004, we showed some peculiarities of emotions and behaviour of grieving primary school children. The research showed some negative behavioural peculiarities at the level of internalized values and emotions of those primary school children, who have experienced a loss in the family. At the most of time, identification processes of grieving children are laden, and they are often inclined to internalize those values that are not acceptable in the society they are living in. There were some differences among children analyzing their emotions, because grieving children usually more often than other felt anger, sadness, and less frequently—self-confidence and joy. As the conclusion of this research, we could state that loss in a family has a great, even negative influence on primary school children, and affects their behaviour including their emotional sphere.