Ekologinių produktų rinka ir kokybės problemos

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Ekologinių produktų rinka ir kokybės problemos
Alternative Title:
Organic food market and the problems of its quality
In the Journal:
Ekonomika ir vadyba [Economics and management]. 2008, Nr. 13, p. 808-816
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama mūsų šalies ekologinių maisto produktų rinka, išryškintos jos plėtros ir kokybės gerinimo problemos bei nepakankamo rinkos išsivystymo priežastys. Darbe atskleidžiama ekologinio ūkininkavimo svarba gyvenimo bei aplinkos kokybei, išryškintos šios produkcijos gamintojams, vartotojams ir realizuotojams kilančios problemos bei pateikiamos įžvalgos padėčiai gerinti. Straipsnis parengtas remiantis mokslinės ir normatyvinės literatūros sistemine analize, stebėjimų bei ekologinių produktų vartotojų, gamintojų (ūkininkų) ir realizuotojų apklausos rezultatais. Ekologiški produktai pasižymi geresnėmis maistingumo ir skonio savybėmis, kadangi juos auginant nenaudojamos sintetinės cheminės medžiagos, genetiškai modifikuoti produktai, hormonai ar antibiotikai. Todėl ekologinis ūkininkavimas turi didelę reikšmę įgyvendinant mūsų šalies tausojamosios plėtros strategiją bei prisidedant prie žmonių gyvenimo kokybės gerinimo. Tik sertifikuotas gamintojas turi teisę realizuoti savo pagamintą produkciją pagal reikalavimus kaip ekologišką. Pasaulyje ir Europoje ekologiniai produktai sparčiai populiarėja. Lietuvoje susidomėjimas ekologiniais ūkiais ir jų produktais taip pat yra didelis. Palaipsniui daugėja šios produkcijos vartotojų, tačiau santykinai jų yra žymiai mažiau negu daugelyje pirmaujančių ES šalių. Ekologinių produktų rinka mūsų šalyje susiduria su tokiomis problemomis, kaip menkas visuomenės informavimas ir švietimas šia tema, mokslo paramos bei reikiamos infrastruktūros trūkumas ūkininkams, nepakankama ekologinių produktų gamyba, asortimentas, perdirbimas, neefektyvi šių produktų tiekimo grandinė nuo gamintojo iki vartotojo ir daug kitų. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Tausojamoji plėtra; Kokybė; Ekologiniai produktai; Sertifikavimas; ženklinimas; Rinka; Tiekimo grandinė.; Sustainable development; quality; Organic food; Ecological farming; Certification; Labeling; Market; Supplier chain.

ENThe aim of this article is to analyze the market of organic food in Lithuania, to highlight the problems of its development and possibilities of quality improvement. This paper reveals the importance of the organic food farming for the environment and quality of life. It also spotlights the problems of producers, suppliers and consumers of organic food. The research methodology: the article is prepared with the reference to the systematic analysis of the scientific and normative literature and the survey of the producers, consumers and suppliers of organic food. The organic food is distinguished for its sustenance and better taste. While cultivating it the synthetic chemical substances, genetically modified products, antibiotics and hormones are not used. That’s why ecological farming contributes to the strategy of sustainable development and to the humans’ quality of life. The production, delivery, storage and processing of the organic food is guided by the requirements of the rules of ecological agriculture and the EU Council’s regulation (EEC) Nr. 2092/91. The public company “Ekoagros” runs the certification and control of the ecological farming in Lithuania. The popularity of organic food and ecological farming is increasing in the World an in the European Union. The same situation is familiar to Lithuania, but the organic food market is not enough developed yet in our country. The consumer still doesn’t know the differences between “natural” and organic products, their labeling, doesn’t trust in the organic food and dreads the prices. It is essential to the state government institutions to put more efforts to inform the society about the benefits of organic food, its certification and labeling. Supermarkets could play an important role in promotion of the ecologic products.While ecologically farming the farmers face a lot of problems: the lack of technologies for ecological farming, the shortage of management knowledge. Also there is the lack of natural fertilizers and means for plants protection. The scientific support is very important in the solution of these problems. There is the necessity to educate farmers in the questions of the ecological farming and the use of financial support that means to invest not only in the product but in the whole system of organic food production. The simplification of procedures in document administration is also necessary The efficient supply chain of organic food from producer to consumer is not established yet in Lithuania. Trade markets do not efficiently negotiate with the farmers because of the small amount of required organic food and its narrow assortment. And so the more expensive ecologic products are brought from abroad. The conjugation of small ecologic farms into cooperatives would give them more possibilities to produce ecologic production, supply supermarkets and even found their own net of shops. In this way the assortment of ecologic products will widen and the demand of these products will rise. [From the publication]

ISSN:
1822-6515
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/14840
Updated:
2020-11-25 20:39:23
Metrics:
Views: 45    Downloads: 17
Export: