Apokaliptinis modernizmas sakralinėje vargonų muzikoje (remiantis Gracijaus Sakalausko ir Ruth Zechlin kūryba)

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Apokaliptinis modernizmas sakralinėje vargonų muzikoje (remiantis Gracijaus Sakalausko ir Ruth Zechlin kūryba)
Alternative Title:
Apocalyptic modernism in sacral organ music (based on creative work of Gracijus Sakalauskas and Ruth Zechlin)
In the Journal:
Menotyra. 2008, t. 15, Nr. 1, p. 43–53
Subject Category:
Summary / Abstract:

LTŠiuo straipsniu siekiama parodyti, kad yra daug nežinomos vargonų muzikos ir jos išraiškos galimybių. Viena jų – bažnytinė muzika, tradiciškai laikoma konservatyvia, todėl lietuvių kompozitorių dar mažai apčiuopta. Jos pavyzdžiu galėtų būti Gracijaus Sakalausko kūryba – sakralinės muzikos modernizmas. Šiai krypčiai atstovauja patys moderniausi, įdomiausi transcendentiniai XX a. autoriai (O. Messiaenas, M. Duprè, M. K. Čiurlionis, V. Bacevičius). Antra vertus, tokios galingos vargonų išraiškos pavyzdžių yra ir kaimyninėse šalyse: tai vokiečių kompozitorės Ruth Zechlin bažnytinė muzika. XX a. pabaigos kūryba, kurios išraiška remiasi naujausiomis technikomis (sonoristika, aleatorika), ypač efektingai atsiskleidžia vargonais, kai kompozitorius yra ir vargonininkas. Šiuolaikinių autorių simbolizmą, ypač B. Kutavičiaus kūryboje, savo straipsniuose yra atskleidusios muzikologės Rūta Gaidamavičiūtė, Inga Jasinskaitė-Jankauskienė, modernizmo transformacijas tyrinėja Gražina Daunoravičienė, Onutės Narbutaitės modernizmo santykį su tradicija – Audronė Žiūraitytė. Čia remiamasi ir šiuolaikine semantikos samprata, kylančia iš jų darbų, bet daugiausia – pačia kūryba ir atlikėjo praktika. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Apokalipsė; Sakralinis modernizmas; Vargoniškumas; Faktūra; Erdvė; Dimensija; Veiksmas; Statika; Meditacija; šauksmas; Kulminacija; Klasteris; Aleatorika; Gausmas; Ritualas.

ENSacral modernism especially revived in Lithuania at the end of the 20th century, during the fall of the Soviet empire which had eliminated religious music from social life. As far back as 1984 the priest, composer and organist Gracijus Sakalauskas (born 1955) created the composition “Domine, clamavi ad te”, i. e. the chorale, four meditations and Post Scriptum for organ solo that widely rang out only nowadays, and in 1987 four canons for choir, strings, phonogram and organ “Prays”. These compositions speak of a strong expression of spirituality, of the modern (sonoristic, aleatoric) and apocalyptic trend that was unknown in Lithuanian music of that time. This trend is considered as Catholic modernism the idea of which as particularly necessary for the Lithuanian nation was raised already in the interwar period and is related to M. Duprè, O. Messiaen, J. Langlais and the French philosophy of spiritual revival. In Lithuania intellectuals (J. Keliuotis, V. Bacevičius) were inspired by it. Though officially unknown, in Soviet times it was renewed in the religious musical works of G. Sakalauskas. The organ could reach such a strong expression that it could make tremble, transfer to another space (B. Kutavičius) and create the Apocalyptic joint of ages in music. Such expressiveness was achieved by the German composer and organist Ruth Zechlin (1926–2007) whose religious music created in the 9th decade of the 20th century was marked by unique discoveries of organ sound that might give new impulses to future modernism and sacral music. These aspects are topical for the renewal of religious organ music. [From the publication]

ISSN:
1392-1002; 2424-4708
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/14729
Updated:
2018-12-17 12:13:10
Metrics:
Views: 27    Downloads: 2
Export: