Vadovo asmenybės poveikis formuojant strategiją

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vadovo asmenybės poveikis formuojant strategiją
Alternative Title:
Influence of manager personality for strategy formation
In the Journal:
Ekonomika ir vadyba [Economics and management]. 2008, Nr. 13, p. 357-361
Summary / Abstract:

LTŠiuo metu mokslininkai mėgina išspręsti skirtumus tarp planavimo ir proceso požiūrių į strategiją. Tačiau tyrėjai daugiau domisi strategijomis ir mažai dėmesio skiria vadovų asmeninėms savybėms bei jų įtakai priimant strateginius sprendimus, kai strategijos pasirinkimą dažnai lemia vadovų asmeninės savybės. Straipsnio tikslas - ištirti, kokią įtaką vadovų charakteris daro strategijos formavimui. Asmenybės įtaka, formuojant strategiją, ypač pastebima smulkaus ir vidutinio verslo įmonėse (SVV). Tyrimo metodika - tiriant verslo įmonių vadovų asmenybės poveikį formuojant strategiją, remiamasi mokslinės literatūros logine analize ir sinteze, autorių įžvalgomis. Rengiant šį darbą buvo atliktas struktūrizuotas testavimas ir apklausa su Kauno ir Šiaulių miesto bei apskričių įmonių savininkais - verslininkais, vadovais, vadybininkais. Remiantis atlikta mokslinės literatūros analize galima teigti, kad tyrėjai daugiau domisi strategijomis ir mažai dėmesio skiria vadovų asmeninėms savybėms bei jų įtakai priimant strateginius sprendimus. Strategijos pasirinkimą dažnai lemia vadovų asmeninės savybės. Tyrimas parodė, kad yra skirtingi verslininkų tipai, jie susiduria su skirtingomis problemomis ir kai kurie savininkai orientuojasi į planavimą ir detalią strateginę analizę. Tai gali turėti praktinės reikšmės strategijų kūrėjams ir patarėjams. Tyrimo metu labiausiai išryškėjo pragmatiškas vadovo charakteris. Pragmatikas yra atsargesnis, dalykiškesnis, racionalesnis ir naudoja daugiau skaičiavimų bei kitų priemonių versle. Charizmatinis verslininkas atitinka stereotipinį požiūrį į jį: turi aiškią ateities viziją, mėgsta rizikuoti, moka įtikinti, turi ambicingų ir idealistinių tikslų.

ENThere exist many concepts of the notion „strategy“. Porter (1996) states that the aim of strategy is to choose different activities from their competitors and that is based on creativity and insight. Consider to the methods that are used, we can state, that there are several schools of strategy formation. In planning school (Chandler, 1962; Ansoff, 1965; Sloan, 1964) the meaning of „strategy“ is mostly associated to formal plans, where the analysis of enterprise and remote environment are made. Chandler is the first, who educe the strategic activity of the managers and the results of such activity as well. Also these scientists build up very strong basement for rational decision making. Representatives of the process school states unstable character of strategic activities that is bounded with limited cognition, learning (Quinn, 1980), cultural difference (Pfeffer, 1981). A representative of entrepreneur school strategy formation sees as the process of imagination, which comes from the thoughts of charismatic manager. The importance of this school goes to mind, experience, intuition and wisdom (Mintzberg, H., Ahlstrand, Lampel (1998)). Considering the literature analysis we can state, that the process of strategy formation is in rapid growth. The strategy formation in Lithuania is getting more and more popular as well. Jucevičius (1998) states the wide definition of strategy, which covers purpose of organization, aim and tasks settings. Other authors (Vaitkevičius and etc., 2002) has formed and defined the definition of instrumentation for the strategy formation. They states that the efficiency and the value of final results are based not just on the instrumentation that are used for strategy formation, but also from the individual competences of a manager that is responsible for strategy formation.Researchers are mostly dealing with strategies and less emphasize on individual characteristics of managers and theirs influence in decision making, while mainly choice of the strategy follows by these individual characteristics. The aim of this article – to investigate, what kind of influence to strategy formation has the character of managers. Influence of individual during strategy formation is frequently seen in small and medium business companies. Research methodology – investigating the influence of managers personality for strategy formation, in article was supported by logic analysis and synthesis of scientific literature by foreign and Lithuanian authors. Method of investigation: qualitative and investigative. Investigative method requires continual work with newest literature, data received during interview and etc. Permanent analyze of a new data is required. [From the publication]

ISSN:
1822-6515
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/14712
Updated:
2018-12-17 12:13:06
Metrics:
Views: 45    Downloads: 5
Export: