Kepurių keliones prisiminus. Žydų galvodanga

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kepurių keliones prisiminus. Žydų galvodanga
Alternative Title:
Remembering travels of the hats. Jewish headwear
In the Journal:
Liaudies kultūra. 2008, Nr. 3, p. 20-32
Summary / Abstract:

LTIstoriškai žydų, kaip difuzinės nacijos, galvodanga dažniausiai priklausė nuo šalies, kurioje jie suformuodavo savo bendruomenę, religijos, kultūros, papročių. Ištikimi savo religijai judėjai nebuvo nusiteikę "atsivertinėti" nei į krikščionybę, nei į musulmonystę; bet to siekė šalių, kuriose žydai buvo ateiviais, valdovai, ir šis spaudimas anksčiau ar vėliau išsiliedavo prievarta kostiume. Tiek Rytuose, tiek Vakaruose žydai stengėsi susilieti su vietiniais gyventojais savo išore ir tam tikrą laiką jiems tai sekėsi. Konfliktai prasidėdavo tuomet, kai pasinaudojusios žydų piniginiais ir prekybiniais gebėjimais, vienos ar kitos šalys siekdavo juos išstumti iš savo tarpo, besiremdamos konfesiniais persekiojimais arba bet kokia pasitaikiusia dingstimi: kaltindamos sukėlus maro epidemiją ir pan. Žydai Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje (atėję čia iš Vakarų ar iš Rytų) neiškart patyrė persekiojimus; atvirkščiai: kunigaikščių jiems buvo suteiktos didelės laisvės, pradėtos riboti tik XVI a. pabaigoje, įsigalėjus kontrreformacijai. Bet ir bandymai apriboti žydų aprangą bei galvodangą nebuvo sėkmingi, - Antrajame ir Trečiajame LDK Statute surašyti įstatymai praktikoje neveikė. Akivaizdžiai išsiskirti žydiška dėvėsena ėmė XIX a., kai inkorporuota į Rusijos imperiją, Lietuva persirengė modernesne bendraeuropietiška apranga, palikdama žydams savo senąjį rytietišką kostiumą. Caro valdžia ėmėsi antižydiškų persekiojimų, ilgainiui visiškai uždraudusi jų originalią aprangą ir galvodangą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: žydai; Kostiumo istorija; Kepurė; žydų drabužiai; Jews; History of Costume; Cap; Jewish clothing.

ENBecause of the diffusive nature of the Jewish nation, historically, Jewish headwear depended on the religion, culture and customs of the country in which they formed their community. Loyal to their religion, the Jews were not inclined to "convert" to Christianity nor to Islam. Nevertheless, this was what the governments of the states, to which Jews were immigrating, were aiming for and sooner or later their pressure developed into compulsory regulations for the costumes. In Both East and West Jews tried to assimilate themselves with the locals in terms of appearance and up to a certain point in time their efforts were successful. Conflicts arose when having used the Jews for their abilities certain states went on to marginalise them. The Jews who immigrated to the Grand Duchy of Lithuania from either East or West did not suffer immediate persecution. On the contrary, they were awarded many freedoms which started being limited only at the end of the 16th century. However, the efforts to regulate Jewish costume and headwear did not prove successful. Jewish clothing apparently stood out only as late as in the 19th century, when, incorporated into the Russian Empire, Lithuania changed its clothes to a more modern, common European style, leaving their old Eastern style to the Jews. The Tsarist government undertook bold persecutions of the Jews and in time banned their original costume and headwear all together. [From the publication]

ISSN:
0236-0551
Related Publications:
  • Lietuvos žydų kelias : nuo XIV amžiaus iki XXI a. pradžios / Solomonas Atamukas. Vilnius : Alma littera, 2007. 535, [1] p.
  • Tarp rytų ir vakarų : XVI-XX a. LDK bajorų kostiumo formavimo aplinkybės ir pavidalai / Rūta Guzevičiūtė. Vilnius : Versus aureus, 2006. 390 p.
  • Žydai / Jurgita Šiaučiūnaitė-Verbickienė. Lietuvos Didžiosios Kunigaikštijos kultūra : tyrinėjimai ir vaizdai / sudarė Vytautas Ališauskas, Liudas Jovaiša, Mindaugas Paknys, Rimvydas Petrauskas, Eligijus Raila. Vilnius: Aidai, 2001. P. 796-809.
  • Žydų kostiumo kelionės / Rūta Guzevičiūtė. Liaudies kultūra. 2009, Nr. 5, p. 30-43.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/14605
Updated:
2018-12-20 23:16:49
Metrics:
Views: 127    Downloads: 11
Export: